Dela sidan:

Organisationen Glöm Aldrig Pela och Fadime grundades efter de uppmärksammade och hedersrelaterade morden på Pela Atroshi och Fadime Sahindahl i början av 2000-talet. Organisationen ger i dag utbildningar och fungerar som en slags experter i hedersrelaterade frågor. Några av organisationens ambassadörer är Camilla Thulin, Mia Skäringer och Johan Rabeus.

För att nå ut med sitt budskap får man nu hjälp av utomhusbolaget JCDecaux. Under en vecka kommer JCDecaux att på sina digitala skyltar visa en kampanj där just Fadime Shahindahl är ansiktet utåt.

Sara Mohammad (GAPF:s vd reds. anm) jobbar outtröttligt mot förtryck och våld som flickor, pojkar, kvinnor och män utsätts för här i Sverige. Hennes beslutsamhet att stoppa hedersvåldet är beundransvärd och om vi kan hjälpa henne i kampen mot dessa avskyvärda brott mot mänskliga rättigheter ser vi det som en ynnest. Näringslivet behöver kliva fram och stötta den här typen av organisationer mer än vad som görs i dag, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux i en kommentar.

Kampanjen är framtagen av House of Friends. 

Även om det är i helt andra frågor har JCDecaux huvudkonkurrenter Clear Channel det senaste året även de försökt stärka sin profil som samhällsaktörer.



Dela sidan: