Dela sidan:

I januari släppte Telia och Forsman & Bodenfors det nya kommunikationskonceptet Folknätet som skulle signalera en öppenhet och ett erbjudande som är till för alla under devisen "Fler möjligheter för fler människor på fler ställen". Inför sommaren kommer nu alltså andra uttag inom ramen för konceptet där barnfamiljen står i centrum. Operatören har haft barnens perspektiv som utgångspunkt och ett av målgruppens största fritidsintressen – att spela online.

I insiktsarbetet blev marknadsdirektören Anne Gro Gulla varse om att barn (upp till 12 år) önskar en större närvaro av föräldrar och vuxna när de spelar. Samtidigt har Telia hittat ett gap mellan föräldrarna och barnens önkemål. I sommarkampanjen lyfter operatören därför möjlighet att umgås mer tillsammans – på barnens villkor, med "Hela Sveriges nät".

– Genom Folknätet och en bra uppkoppling vill vi fortsätta att skapa nya möjligheter för hur man umgås med varandra – till exempel inom familjen och mellan generationer. Och samtidigt vill vi bidra med ytterligare perspektiv på frågeställningar som vi vet diskuteras i många familjer under sommarlovet. Den här gången lyfter vi svenska barns absolut största fritidsintresse – att spela online, säger Anne Gro Gulla till Resumé.

– Att spela online är en plats för nöje och tävlingar, men även för att utvecklas och umgås med såväl vänner som familj. Vi vet att barnen ofta vill att föräldrarna ska närvara mer - men också att det inte är lika självklart för föräldrarna att delta. Många familjer kämpar med att få vardagen att gå ihop och att hitta mer tid för varandra. Att följa med på fotbollsträningen eller mysa tillsammans framför en film kan vara ett sätt. Men i vår nya reklam vill vi visa att det lika väl kan handla om att spela tillsammans online..

Hur stora förutsättningar finns att sammanföra familjen kring onlinespel då det är en aktivitet som normalt sett är ägd av barnen, det handlar i stor utsträckning om att skapa ett nytt beteende?
– Enligt en färsk undersökning som vi gjort via Novus uppskattar föräldrar att deras barn lägger ned cirka 9 timmar i veckan på sitt största intresse, det vill säga att spela online. Samtidigt visar både Friends , Bris och våra egna undersökningar att barn ofta vill att föräldrar ska närvara mer. Men det är inte lika självklart för föräldrarna att delta. Att spela online är självklart i barnens liv och något de kommer att fortsätta med oavsett om vi vuxna är där eller inte. Att barnen dessutom vill se en större närvaro från föräldrarna är en bra och viktig insikt – som vi tycker är värt att tänka efter kring.

– I vår nya kampanj vill vi belysa just detta eftersom det är frågor som diskuteras i många familjer, särskilt under sommarlovet då man tillbringar mycket tid tillsammans. Här vill vi inspirera och lyfta nya perspektiv på hur man kan umgås mer - närvaro innebär att man får mer insyn i barnens liv online, dessutom skapas en möjlighet till mer tid tillsammans. Att följa med barnen på fysisk aktivitet eller mysa tillsammans framför en film kan ju vara ett sätt att umgås. Men idag kan det ju lika väl handla om att spela tillsammans online, på en plats som är självklar för barnen.

Vilka kommersiella aspekter ser ni i frågan?
– Som marknadsledande aktör är familjer självklart en viktig målgrupp för oss. Därför har vi också lanserat helt nya mobilerbjudanden, med bland annat obegränsad surf för hela familjen – oavsett konstellation. (telia.se/familj) Samtidigt vill vi bidra med nya perspektiv på frågeställningar som vi vet är högst aktuella i många familjer. Att spela online är idag en självklar del av familjelivet och barnen vill att föräldrarna ska närvara mer i deras värld. Vi hoppas att kampanjen ska inspirera och hjälpa föräldrar till att delta mer - på barnens villkor.

Hur kommer ni driva frågan framåt?
– Nätklimat, säkerhet och livet on line är viktiga frågor som vi har engagerat oss under lång tid och som vi har jobbat med på olika sätt, både själva och tillsammans med våra samarbetspartners Friends, Generation PEP, Childhood m fl. Under sommaren kommer vi att inspirera med en ny reklamfilm och annonser. Men även bidra med tips och råd, i bland annat våra butiker, sociala kanaler och via nyhetsbrev. Men kom ihåg – det är barnen som är de riktiga experterna!

Vilka kanaler används i mediemixen?
– Vi kommer att gå i tv, online video, bio, print, social, utomhus och display banners.

I Finland har e-sporten varit en bärande del i kampanjkommunikationen. Hur kommer ni att arbeta med esporten på den svenska marknaden framåt?
– Vi var tidigt med på e-sportens resa och skapade förutsättningar för snabb uppkoppling genom innovation, teknik och nya tjänster. Att samlas för att spela kan vara ett sätt att utöva sport men för många är det också rent nöje och ett sätt att umgås. Vår nya kampanj omfattar inte den professionella e-sporten utan lyfter spel online som ett sätt att umgås i familjen, då det idag är ett av barnens absolut största fritidsintresse och något de nu faktiskt vill att föräldrar ska närvara mer i.

Kommer ni vidare att utmana attityderna kring onlinespel?
– Det här handlar om en insikt vi utgått från där barnen vill ha föräldrar med i sin spelvärld i större utsträckning. Via kampanjen tar vi avstamp i det och lyfter nya perspektiv samt ger exempel på hur man kan umgås mer, bland annat genom att spela mer tillsammans – på barnens villkor.

 

Byrå – Forsman & Bodenfors:
Jacob Nelson, Copywriter
Agnes Uggla, Copywriter
Adam Ulvegärde, Art Director
Charlotte Nordling, Projektledare
Maria Hallenborg, Planner
Martina Carlsson, Produktionsledare
Jens Odelbring, Byråproducent
Andreas Johansson, Digital producent
Sara Lemchen, designer
Kalle Garmark, designer
Maja Bredberg, PR

Produktion – Indio
Adam Berg, Regissör
Johan Lindström, Executive Producer
Jakob Ihre, DoP
Joakim Berg, Musikproducent

Kund – Telia
Anne Gro Gulla, Marketing Director
Maria Bolin Lilja, Director Advertising & Media
Marie Dahl, Project Manager



Dela sidan: