Dela sidan:

Skatteverket välkomnar Carl Klings initiativ den 19/6 om mer dialog med influencers. Vi har arbetat aktivt med influerarbranschen under de senaste två åren, både i form av kontroll men framförallt med ökad information. Vi ser positivt på idén om en referensgrupp i någon form.

Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar för privatpersoner, företag och organisationer att kunna hantera sin skattesituation, och att bidra till en sund konkurrens. Skatteverkets strategi är också att vara lyhörda och hitta lösningar tillsammans med medborgare och företag.

Redan tidigt hade vi dialoger med företrädare för influerarbranschen för att ringa in problem och utmaningar. Insikterna ledde bland annat till nytt innehåll på vår webbplats och kommunikation i våra sociala kanaler. Informationen riktar sig till såväl enskilda influerare som till de som betalar ut pengar eller ersättning i form av varor eller tjänster.

Vi har också fått en bättre förståelse för svårigheter som uppstår för influerarna själva och för de som anlitar dem. En del saker ser vi att Skatteverket kan påverka, men vi ser också områden där branschen själv kan bidra till förenkling.

Ett par problemområden sticker ut. Det ena är att gränsen mellan privat och yrkesmässig användning av en produkt ibland är otydlig, vilket bland annat påverkar rätten till avdrag för den som är influerare och har eget företag. Här kan vi på Skatteverket förtydliga mer vad som gäller.

Det andra är hanteringen av utskickade varor och tjänster i marknadsföringssyfte. Det är vanligt att det saknas en överenskommelse mellan avsändare och mottagare om hur varorna och tjänsterna ska användas. Det upplevs av influerare som en stor utmaning att administrativt hantera utskickade produkter, men också att veta vilka värden som ska deklareras och vad skatten blir.

På det här området ser vi att utbetalare av ersättning behöver ta ett större ansvar än idag. Skickar man varor eller tjänster till personer som inte har eget företag, så har man i vissa avseenden ett arbetsgivaransvar. Detta blir särskilt viktigt vid kontakter med unga personer, som precis som Carl Kling noterar inte alltid har kunskaper om hur man gör rätt för sig med skatten.

De som skickar produkter till personer utan eget företag ska lämna kontrolluppgift till Skatteverket och ska normalt också betala arbetsgivaravgifter. Både företag som har direktkontakter med influerare liksom influeraragenturer som har egna lager berörs. Kontrolluppgiften ska sedan årsskiftet lämnas månadsvis. Skatteverkets ambition är att fortsätta diskutera lösningar tillsammans med influerarbranschen för att göra skatteredovisningen enkel, smidig och korrekt.

Jonna Enholm Timén, verksamhetsutvecklare Skatteverket



Dela sidan: