Dela sidan:

Cannes Lions-vinnaren byggde kampanj från stockfoto – ifrågasätts
Vad är väl Cannes Lions utan lite kontroverser? Detta års bronsvinnare i kategorin Print & Publishing ifrågasätts nu för att vara både ”lat” och ha använt bilder från en annan illustratör. Det var illustratören Rik Oostenbroek som upptäckte att byrån MullenLowe SSP3 ska ha använt en av hans bilder i en kampanj för Hyundai. När kampanjen nu börjat vinna priser har det kommit fram att bilden är gjord utifrån ett köpt ”stock-foto” från bildtjänsten Shutterstock. Det ska helt enkelt handla om en copy-paste. Tilltaget har nu skapat stor diskussion i branschen, skriver Adweek.

”Att bygga en kampanj från stock-foton handlar om lathet. Om vi hade vetat detta så skulle vi ha ändrat vår röstning”, säger en jurymedlem från Cannes Lions som vill vara anonym.

Kampanjen kammade även hem priser vid D&AD i maj. Enligt illustratören själv har han tidigare fått en ursäkt av MullenLowe SSP3 som menade att intentionen inte var att stjäla någons arbete. De har dock inte svarat efter Adweeks artikel.

Publicis-toppen lämnar – efter 18 månader
Nick Lowe, chief creative officer på Publicis och vd för Publicis Communications lämnar det franska nätverket efter bara 18 månader. Enligt flera källor till AdAge ska han vara på väg till en ny, ännu okänd, roll på Apple. Nick Lowe kom till Publicis efter 17 år på R/GA. Han utsåg under årets Cannes Lions till ”Marketer of the Year”, och ska ha varit där under Publicis flagg.

Google testar nytt annonsformat
Google testar ett nytt karusell-format för sina textbaserade sökannonser i mobilen. I dagsläget tillåter Google maximalt fyra annonser att synas vertikalt i sökresultaten i mobil, och varumärken betalar när någon klickar. I en ny version ska Google tillåta fler annonser genom att sätta in en scrollbar meny. Sökannonser står för den största delen av alla digitala investeringar och detta öppnar upp för marknadsförare som tidigare varit frustrerade över begränsningarna i mobilen.

Techjättarna ska säga hur mycket din data är värd
De amerikanska senatorerna Mark Warner och Josh Hawley presenterade under måndagen i kongressen ett nytt förslag där techjättar som Facebook och Google ska berätta för användarna hur mycket data de samlar in och vad den är värd. Senatorerna säger i lagförslaget att användarna kan få egna detaljerade rapporter om datan var 90:e dag. Techjättarna ska också rapportera vilka tredjeparter som tar del av den. Detta har diskuterats flitigt i branschpress. Recode har räknat ut hur mycket ett annonsfritt internet skulle kosta för en amerikan – en nota som landar på 35 dollar per månad. 

Första kvnnliga Warner-vd:n
Filmjätten Warner Bros har anställt Ann Sarnoff som ny vd – den första på posten i studions historia som tidigare bara bestått av män. Hon kommer ha ett starkt fokus på streaming, som hon har erfarenhet av från BBC, där hon har arbetat med att öka distributionen för kanaler som BBC America. Warner Bros spås lansera sin streamingtjänst i höst.



Dela sidan: