Dela sidan:

Redan hösten 2018 började spelbolag intresserade av den svenska marknaden att försöka hitta nya positioner. Den nya spellagstiftningen som trädde i kraft vid årsskiftet öppnade upp för både nya och gamla aktörer att marknadsföra sig i vilka kanaler som helst.

Sedan den nya lagen trädde i kraft har spelreklamen varit ett hett samtalsämne och branschorganisationerna har flera gånger suttit i möte med civilminister Ardalan Shekarabi (S). Häromveckan blev Ninja Casino den första aktören att bli av med sin licens efter att Spelinspektionen funnit flera brister i bolagets verksamhet.

På grund av svenska folkets reklamtrötthet i allmänhet och spelreklamströtthet i synnherhet har statliga Svenska Spel valt att satsa på en annan väg. När man i samarbete med Bloomy Ideas lanserade sitt nya kommunikationskoncept tryckte man på att Svenska Spel inte var som andra aktörer inom spelbranschen.

– Vi har en förväntning på oss att vara schysstare, och då måste vi leva upp till det, har Anna Fohlin, marknadschef på koncernvarumärket Svenska Spel, berättat för Resumé.

Många spelbolag väljer i samband med stormatcher att skicka ut sms och mejl till sina kunder. Ofta handlar det om att det på just den matchen finns extra höga odds. Under gårdagen valde Svenska Spel att skicka ut ett liknande sms med tips om förhöjda odds på Sveriges match mot Kanada.

"Tippa slutresultat i kvällens åttondel - höjda odds på blågul seger! Spela på Sverige-Kanada här" lyder smset följt av en länk till sajten. Under länken finns även möjlighet att avregistrera sig från sms-utskicken.

Jonas Nilsson är pr-ansvarig på Svenska Spel sport och casino.

Tycker du att den här typen av marknadsföring är att betrakta som måttfull?

– Det är ett meddelande som våra kunder valt att ta mot. Det är en påminnelse om en för målgruppen relevant händelse, i det här fallet åttondelsfinalen i fotbolls-VM. Det går enkelt att avregistrera sig från att få både mejl och sms, berättar han.

Jonas Nilsson berättar att Svenska Spel jobbar löpande med liknande utskick. 

– Är det stora mästerskap så ökar spelandet och då når vi fler kunder.

Ni har tidigare sagt att ni ska vara "schysstare" än andra spelbolagsaktörer, hur anser du att sms:et linjerar med det löftet?

– Som jag sa är det här ett sätt att kommunicera som vi gör i samförstånd med våra kunder. Vi erbjuder dessutom inga bonusar eller andra incitament för att spela mer. Det finns aktörer som limiterar de kunder som vinner mycket pengar från att spela men för oss gäller samma gränser för alla. Det finns alltid utrymme att bli bättre men jag tycker att vi i allmänhet har en återhållsam kommunikation mot våra kunder, säger Jonas Nilsson.

Inte heller Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör på Svenska Spel, anser att den här typen av sms-marknadsföring bryter mot de löften bolaget gett sina kunder.

– Tittar man på sms-marknadsföring i allmänhet kan man fundera på det men i det här specifika fallet riktar vi oss mot våra kunder. Det tycker jag är en viktig skillnad.

Joakim Mörnefält berättar att Svenska Spel skiljer sig från andra aktörer bland annat genom att inte marknadsföra sig med bonusar och så kallade "freespins".

Vad är skillnaden på bonus och freespins och "höjda odds"? Är inte båda två incitament för att spela mer?

– Det är väldigt stor skillnad, du behöver ju spela en gång för att få tillgång till ett höjt odds. Det är något helt annat än en bonus du får när du spelat för en viss summa.



Dela sidan: