Dela sidan:

Just nu pågår DN Reklamcupen där två byråer tillsammans med sina kunder varje dag under sommaren tävlar om gratis helsidor i DN:s papperstidning. Vinnarna utses av en jury, som i år leds av Åkestam Holsts copywriter Daniel Vaccino.

I onsdagens tävling valde dock DN:s redaktion att stoppa Ehrenstråhles bidrag för Stena Line, vilket innebär att det endast är ett bidrag som tävlar för dagen: Ruth med kunden Kommunal.  

– Redaktionen valde att lyfta den första versionen då den stred mot alkohollagstiftningen. Även med den andra versionen kände man att det fanns en risk för varumärkesintrång, då annonsens rubrik anspelar på Systembolaget och Överskottsbolaget, visserligen på ett fyndigt sätt. Ehrenstråhle kände att det inte fanns tid att göra om annonsen. Men det skedde i god dialog med dem, säger Ronnie Johansson, cd på Bonnier Brand Studios och ansvarig för Reklamcupen, till Resumé.

Johan Nerman, copywriter på Ehrenstråhle:

– Riskerna har så klart varit uppe för diskussion, både internt hos oss och i tillsammans med Stena Line, som även har låtit en jurist titta på annonsen. Min personliga åsikt är att det är ett fegt beslut av DN. Principen är den samma som för den kampanj vi just nu har ute för SL, nämligen att vi lyckas med blinkningen utan att använda några varumärkesskyddade element.



Dela sidan: