Dela sidan:

Efter flera år av uppgång minskar nu antalet evenemang under Almedalsveckan kraftigt. Enligt en sammanställning från Dagens Samhälle har antalet evenemang blivit 750 färre i år jämfört med valåret 2018 (3581 i år jämfört med 4331 i fjol) som gav en rekordnotering. Att intresset för veckan är svalare i år indikerar även att Stefan Löfven och tre ytterligare ministrar inte kommer att vara på plats i Visby. Flera regioner och städer har dragit ner på närvaron, däribland Göteborg där en fjärdedel färre kommunala tjänstemän från staden deltar under politikerveckan jämfört med förra året, enligt en sammanställning från stadsledningskontoret.

L-veteranens pr-arbete skapade spinn för Sabuni
Innan Nyamko Sabuni blev nominerad till ny partiledare för Liberalerna beställde Liberalernas förre ekonomisk-politiska talesperson Carl B Hamilton en undersökning från Inizio, en undersökning där stödet för Sabuni var starkt och som diskuterats flitigt i sociala medier. Carl B Hamilton finansierade undersökningen tillsammans med några andra privatpersoner, rapporterar Dagens Opinion.
– Vi ville göra en undersökning som bröt med den gängse bilden, säger den tidigare L-toppen till Dagens Opinion.

Instagram: Vi tjuvlyssnar inte på användarna för att ta fram bättre annonser
Återkommande de senaste åren har varit diskussionen huruvida Instagram använder din telefons mikrofon för att lyssna på privata samtal och sedan sälja informationen till annonsörer. Som bevisföring nämner användare riktade annonser som visar upp något de nyss hade talat öppet om. Facebook har under en längre tid förnekat tjuvlyssning. Instagram-chefen Adam Mosseri frågan i en intervju med tv-programmet CBS This Morning, och förnekade.

– Du kanske verkligen är intresserad av mat och restauranger. Du såg en restaurang på Facebook eller Instagram, och du gillar den verkligen. Det är ligger top-of-mind, det kanske är undermedvetet och sedan kommer det upp senare. Jag tror att den här typen av saker händer ofta på ett sätt som är väldigt subtilt, sade Adam Mosseri enligt Mashable.

Sportifys globala försäljningschef på väg bort
Enligt uppgifter till AdAge kommer Brian Benedik, VP global head of ad sales at Spotify, att lämna företaget denna höst. Det är inte klart var han kommer att jobba framöver och Spotify har hittills inte kommenterat uppgifterna. Brian Benedik kom till Spotify 2013 med ansvar för annonsförsäljningen i Nordamerika och befordrades till global försäljningschef två år senare.

Nätjättarnas medieinvesteringar ökar kraftigt
Enligt statistik över de 100 största annonsörerna i Ad Age Leading National Advertisers 2018 återfinns alla nätjättarna Facebook, Amazon, Netflix and Google moderbolag Alphabet (som fått namnet FANG på senare år) på listan för första gången. Enligt Adage stod nätjättarna 30 procent av ökningen i medieinvesteringarna och de fyra bolagen står i dag för 7 procent av medieinvesteringarna bland de 100 största annonsörerna i USA. Totalt uppgick reklamköpen för de 100 största till 131 miljarder dollar medan nätjättarna spenderade 8,9 miljarder dollar under fjolåret.

Annonsör

Medieinvesteringar

Procentuell skillnad

Tv-annonsering

Procentuell skillnad

Facebook

$475M

236 %

$277M

1,972 %

Amazon

$4.5B

32 %

$686M

53 %

Netflix

$1.0B

70 %

$96M

86 %

Alphabet (Google)

$3.0B

23 %

$518M

26 %

 

 



Dela sidan: