Dela sidan:

När Coca-Cola Zero lanserades satsade man hårt på en machoprofil med exploderande helikoptrar och actionhjältar. Sedan dess har maskuliniteten skalats ned medan försäljningen fullkomligt exploderat. Coca-Cola Zeros popularitet har dock lett till att Coca-Cola Light fått se sina försäljningssiffror dala.

Nu vill Coca-Cola re-lansera Light i Europa. Re-lanseringen sker genom nya burkar, smaker och ett nätt namnbyte på de smaksatta produkterna.

– Att utveckla och re-lansera ett varumärke för en ny generation kan vara en utmaning, men vi såg vår story tydligt framför oss. Vi visste att vi behövde skapa en upplevelse och våga visa något äkta för att nå målgruppen vi har idag, säger Filomena Rainho, content marketing manager for Coca-Cola Western Europe.

Ansvariga för kampanjen är svenska Ingo. Ingo har visserligen jobbat med internationella kunder tidigare, men inte på Coca-Colas nivå. Samarbetet kom till efter att Ingos byrånätverk, Ogilvy, runtom i världen gjort en satsning för att pitcha in lite mindre byråer till sina största kunder. Totalt rör det sig om fem byråer, däribland hyllade David Miami, som pitchas till storkunderna.

– Tanken är att komma bort lite från nätverksbilden och ta det till en mer jordnära nivå för att på så sätt tävla med de oberoende byråerna, berättar Björn Ståhl, executive creative director på Ingo.

Många är de byråer som vittnat om svårigheterna med att jobba mot globala varumärken. Att idéerna tröskas genom så många lager leder ofta till att idéerna urvattnas och att processerna tar lång tid. Det stämmer dock inte för Ingos samarbete med Coca-Cola, menar Björn Ståhl.

– Det har varit en enbart positiv upplevelse. De är superprofessionella och strukturerade nog för att ge oss förutsättningar för bra kreativt arbete. Sen tycker jag att de är väldigt enkla och raka att jobba med.

Den integrerade kampanjen, "Take it Lightly", utgår från hur man från två skilda håll i en relation kan uppfatta olika situationer olika. Kampanjen tas ut i ett digitalt personlighetstest, utomhus, sociala medier och både en traditionell och en interaktiv film. "Take it Lightly" kommer att rulla i Europa under sommar och höst 2019.

Filmen är regisserad av Fredrik Bond, som därmed gör sitt första samarbete med en svensk byrå sedan inledningen av 00-talet. Bond är numera bosatt i USA och har de senaste åren jobbat med varumärken som Apple, Smirnoff, Philips och just Coca-Cola.

– Vi ville skapa igenkänning och lyfta det humoristiska i att du kan uppfatta din partner och en situation så otroligt olika beroende på humör och approach, säger Anna Werkell, copywriter på Ingo.

Som byrå har Ingo sedan 2016 varit inne i en framgångsrik kreativ period. Björn Ståhl berättar om hur framgångarna för Swedish Number, som bland annat prisades med grand prix i Cannes Lions, ledde till att byrån blev aktuella för en ny typ av kunder.

– Vi jobbar med ett medieneutralt mindset där vi i varje projekt försöker hitta en bra mix mellan kreativitet, pr, talkability och distribution. Det har varit ett framgångsrikt koncept vilket öppnat helt nya dörrar för oss, berättar han.

Arbetsgrupp:

Marta Carreras, Head of Content The Coca-Cola Company
Filomena Rainho, Content Marketing Manager Coca-Cola
Agency: INGO Stockholm
Björn Ståhl, ECD
Anna Werkell, Copywriter
Simon Kraft, Art Director
Ylva Jakobsson, Account Director
Isabelle Brynholt, Account Manager
Markus Söderberg, Planner
Karolina Fellenius, Designer

Markus Ahlm, Agency Producer, Colony
Mats Sandin, Agency Producer, Colony
Production company: MJZ London
Director: Fredrik Bond
DOP: Fredrik Bäckar
Executive Producer: Helen Kenny



Dela sidan: