Dela sidan:

Art directorn Johan Eghammer och copywritern Johan Olivero var båda delägare när Forsman & Bodenfors såldes till MDC & Partners för snart tre år sedan. Duon, som arbetat nära varandra i decennier och i flera arbetsgrupper för bland annat Coop och Systembolaget, skildes sedan åt förra året när Johan Eghammer värvades till Crispin Porter + Bogusky i Boulder. 

Nu återförenas den flerfaldigt prisbelönta duon när integrationen mellan Forsman & Bodenfors och KBS ska ta nästa steg. H
östen 2018 slog ägaren MDC & Partners ihop Forsman & Bodenfors  med den amerikanska byrån KBS. Byrån har nu sju kontor världen över som omfattar mer än 600 medarbetare.

Sedan sammanslagningen har styrelseordföranden Anna Qvennerstedt lagt stor vikt vid att sprida F&B:s platta arbetsmodell och samarbetskultur över organisationen. Fram tills nu har byrån jobbat över landsgränserna i pitcher och kampanjer. Med Johan Olivero och Johan Eghammer på plats i New York intensifieras sammanvävningen.

–  Johan är en av de bästa i branschen, en strategiskt skicklig kreatör med en sällsynt känsla för hantverk. Och så är han himla snäll. Vi känner oss lyckligt lottade att få honom tillbaka och jag ser fram emot att se vad teamet i NY kommer att skapa tillsammans. Vi är så glada över att få välkomna Johan Eghammer tillbaka till familjen på F&B, säger Anna Qvennerstedt, copywriter och Global Executive Chairman.

Johan Eghammer och Johan Oliveros började arbeta med varandra redan under studietiden på Berghs – en resa som nu knyts ihop på Madison Avenue.

– Efter att ha jobbat nära Johan Olivero det senaste året och upplevt hans engagemang för det kreativa, och hans omtänksamma syn på samarbete, står det klar för mig att han är en exceptionell kreatör, ledare och människa. Jag är mycket glad över att kunna välkomna både honom och Johan Eghammer till New York och ser fram emot att skapa prisade kampanjer för våra uppdragsgivare, säger Mike Densmore, vd på Forsman & Bodenfors NY.

Varför går du tillbaka till F&B?
– Att vara med och ta ut F&B:s kultur i världen, och att på samma gång få återvända till mina rötter – det var en kombination som jag helt enkelt inte kunde tacka nej till, säger Johan Eghammer.

Ni kommer dit för att leda F&B NY kreativt, hur väl limmar det med allt ni sagt om de platta hierarkierna?
– En stor del av jobbet kommer vara att skapa förutsättningar för den samarbetskultur som F&B alltid byggt på, och att leva den på kontoret varje dag. Den platta hierarkin handlar om att arbetsgruppen tillsammans alltid är ansvarig för uppgiften. Det är en väldigt stor skillnad mot hur det funkar i USA och vi är ödmjuka inför uppgiften att införliva detta, säger Johan Eghammer.

Hur kommer den nya organisationen i New York att se ut och hur ska era roller förhålla sig till den?
– Exakt hur det ska funka vet vi inte än. Men det berättar vi gärna när vi varit där ett tag. New York-kontoret vill jobba mer som vi gör här på F&B i Sverige, och det ska bli väldigt kul att få hjälpa till med det, säger Johan Olivero.

Vad blir största utmaningen med att implementera er kultur i USA?
– Det finns ju kulturskillnader så klart. Men just nu driver den amerikanska reklamvärlden flera frågor där Sverige ligger i framkant. Kontoret i New York är redan ett amerikanskt föredöme på många sätt, och vi kommer nog lära oss minst lika mycket som vi kan lära ut, säger Johan Olivero

Hur upplever ni att ägarna förhåller sig till de platta strukturerna?
– Våra ägare lägger sig över huvud taget inte i hur vi jobbar, så länge vi levererar resultat. Om du menar hur våra amerikanska kollegor förhåller sig så är de i extas över att Johan och Johan kommer över och hjälper till att implementera arbetssättet ytterligare, säger Anna Qvennerstedt.

Har ni fått omvärdera något i ert sätt att jobba genom fusionen med KBS?
– Vi vill ju fortsätta utveckla Forsman & Bodenfors, och det är klart att vi lär oss nya saker från kollegor i andra länder. Vi har lärt oss massor om exempelvis data, om UX, om WeChat, om diversity & inclusion, om att pitcha - och inte minst om andra kulturer. Det bästa är när folk här i Sverige får chans att sitta ihop med folk från andra kontor och gemensamt jobba på projekt eller pitcher, det lär sig alla väldigt mycket av. Sen finns det förstås grundvärden som vi aldrig ruckar på, som samarbetskulturen och den höga kreativa ambitionen, säger Anna Qvennerstedt.

Blir det några fler svenskar som kommer att flyttas över?
– Det får vi se. Inget sånt är planerat just nu. Vi vill gärna att många hos oss ska få möjlighet till utbyte med andra kontor, även för kortare tid. Redan idag hjälper vi varann en hel del mellan kontoren, Anna Qvennerstedt.

Var befinner ni er i integrationen mellan F&B och KBS?
– Ca 281 dagar in, säger Anna Qvennerstedt.

Vad är nästa steg?
– Vi tuffar på med att lära oss grejer och göra vårt bästa, avslutar Anna Qvennerstedt.



Dela sidan: