Dela sidan:

SL har flera gånger riktat sig direkt eller indirekt mot resebolagen i sin marknadsföring. Förra sommaren gjorde Ehrenstråhle en kampanj där SL drev tesen att de var Sveriges största resebyrå. I veckan rullade kunden och byrån ut en kampanj på samma tema där  varumärket lånar grepp från resebolagen, Airtours, SAS, Norwegian och Fly Emirates.

Reklambudskapet är tydligt "Res kort i sommar" och på enheterna lyfter SL alla stationer i Stockholm. I ett uttlanande i samband med kampanjsläppet frågade sig marknadschefen Thomas Hansen om man verkligen behöver resa utomlands i sommar?


På så sätt knyter SL an till den flygdebatt som hamnat högt upp på konsumentens agenda de senaste åren, inte minst i Stockholmsregionen där kampanjen rullar. Nu kommenterar tre av de fyra resebolagen, som SL använt sina grafiska manér från, kampanjen. 

SAS globala marknadschef Didrik Fjeldstad

– Vi önskar SL lycka till med sin kampanj i sommar. Men SAS väljer att inte fokusera på vad andra aktörer i branschen gör, utan sätter all fokus på våra kunder och initiativ med fokus på att bli ledande inom hållbarhet i flygbranschen.

Patrik Furuhagen är marknadschef på Norwegian: 

– Jag vill gratulera SL och Ehrenstråhle till en fyndig kampanj. Vi ser humorn i detta och tar det med ro (och lite stolthet) att de nyttjat vårt och andra resebolags manér. Men vi vill påpeka att om man sätter en 3:a framför 31:- så kan man med Norwegian komma till långt mer exotiska platser än Gubbängen, säger Norwegians marknadschef Patrik Furuhagen som påpekar att bolaget har 30 procent mindre koldioxid-utsläpp en genomsnittet. 

I en skriftlig kommentar till Resumé säger Airtours pr-chef Stefan Chatzopoulos:

– Först och främst är det kul att se att de gillar lilla Airtours manér, känns smickrande att de valde oss framför de stora drakarna. Sedan ska jag inte sticka under stolen och säga att detta inte diskuteras internt. 



Dela sidan: