Dela sidan:

Resumé Insikt är varumärket för fördjupande journalistik. På plattformen finns affärsnyttiga analyser, granskningar och kartläggningar som rör reklam- och kommunikationsområdet. Om du missat något vi gjort under våren har vi här sammanställt en lista över våra bästa artiklar hittills 2019.

Har du ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här (gratis provprenumeration i 30 dagar).

Smygreklamsgranskning
Smygreklamen flödar i branschen. Vi bestämde oss för att testa reglerna och anmäla 14 influencers till Reklamombudsmannen. Det visade sig att hälften fälldes för smygreklam. Vi hörde av oss till politiker, sakexperter och jurister för att ytterligare reda ut om lagen mot smygreklam borde skärpas och fler sanktioner införas.

Youtubegransking
Flertalet bojkotter har inte hjälpt. Youtube har fortfarande problem med att garantera brand safety. Vi granskade plattformen och hittat ett 30-tal varumärken som syns i anslutning till videoklipp om droger, högerextremism och vapen. För annonsörer innebär det en mardröm.

Teknikhetsen, marknadsföringen och fear of missing out
3D-printers, Second life och VR. Marknadsförare slänger sig och sina plånböcker huvudstupa in i nya tekniker – som sällan blir bestående. Det här är berättelsen om de hajpade prylarna som aldrig tog fart. Och om hur "fomo" kostar skjortan för Sveriges marknadsförare.

E-postmarknadsföringsgranskning
Är det rimligt att bombas med e-postreklam från samma varumärke i princip varje dag? Den frågan ställde vi oss i samband med att vi kartlade våra privata inkorgar under en månads tid – och upptäckte att 75 procent av alla brev var reklam. Flera av varumärkena som skickat reklammejl till oss har vi aldrig varit kunder hos. Vår egen arbetsgivare Bonnier var ett av dem. Vi följde hur vår mejladress hade slussats mellan databaser och till slut använts för att fylla vår inkorg med marknadsföring vi inte ville ha.

Gröna vågen 2.0
Coop, Max, Godel och Oatly är alla bolag som länge profilerat sig som hållbara. För att ta reda på om snacket lönar sig genomförde YouGov på uppdrag av Resumé Insikt en mätning på hur varumärkena påverkats av den senaste tidens miljödebatt. Dessutom granskar vi om det finns någon substans bakom fina ord om klimatpositivism och återvinning.

Spelreklamsgranskning
Den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet och vi tog fram listor på bolagen som ökat sina ireklaminvesteringar mest, kollade på hur spelreklamen påverkats och grävde djupare exakt vad det luddiga begreppet "måttfull reklam" innebär.

Engagemang i sociala medier
100 av Sveriges största annonsörer pumpar in enorma pengar på betald marknadsföring. Men de utnyttjar inte kraften i gratiskanalerna. Vi tog fram en lista som visar att engagemanget i sociala medier sviker.

Omdömessajtsgranskning
Betala – och bli populär. Så ser affärsidén ut hos jämförelsesajten Trustpilot. Varumärken och konsumenter kan därmed ställa sig frågan: Finns det någon "trust" för Trustpilot?

Byråkonkurserna ökar
På två år har byråkonkurserna ökat med 30 procent. Samtidigt minskar nyföretagandet i branschen. Ett tecken på en stundande lågkonjunktur, men det finns fler orsaker. Vi gräver djupare i anledningarna, pratar med byråägare som varit med i konkurser och tar reda på vilken typ av byråer som överlever framåt.

Guider till kundklubbar och sponsring
Lojalitetsprogram gör kunder till vänner och sponsringsmarknaden exploderar. Vi har pratat med experter om framtiden och intervjuat bolagen som lyckats inom de båda områdena.

Vi sålde kollegans stjärt till influencers
Genom den fejkade fotokonstnären Meja Silva fick vi influencers att publicera konstverket "Suspicious technology" i sina kanaler. Det var i själva verket en pixlad bild på kollegans stjärt – och bara en av 40 ställde kritiska frågor. Här är historien om hur en rumpa blev "amazing art" och vad det gör med förtroendet för influencers.

Inhousetrenden exploderar
Annonsörer sparar stora summor genom att slopa externa byråer till förmån för sina inhouseteam. Vi har pratat med experter om hur man behåller och lockar talang och med inhouseavdelningen som bytte ut mediebyrån mot en robot.

Missa inte heller...



Dela sidan: