Dela sidan:

Utifrån ett internt utvecklingsarbete och långgående kundprocesser med syfte att bättre hjälpa uppdragsgivare manövrera en allt mer komplex värld omformulerade Jung sin vision för ett år sedan. Den grundläggande principen är att utveckla kommunikation som bidrar inte bara till uppdragsgivarnas framgång, utan även till en progressiv, inkluderande och hållbar värld.

Samtidigt har hållbarhet och syftesdriven kommunikation hamnat högre upp på agendan. Konsumenten förväntar sig att varumärken är angelägna i en högre utsträckning och sedan 2017 har Jung arbetet med utveckla och förfina hållbarhetserbjudandet. Under ledning av Lamin Sonko lanserar nu erbjudandet Jung 23 i samarbete med experter inom akademin, näringslivet och civilsamhället.

Erbjudandet består dels av ett expertråd och dels av en process som validerar och omsätter kundernas hållbarhetsarbete och hjärtefrågor i kommunikativa initiativ som mottagaren begriper och kan agera på.

– Det handlar inte om att vi frångår vår kommunikativa kärna. Nöten vi försökt knäcka, och som nu mynnat ut i Jung 23, är hur vi på bästa sätt förenar djup sakkunskap och förståelsen för komplexa samband med förmågan att destillera och kreativt förmedla dessa, säger Lamin Sonko till Resumé.

– Med respekt för frågornas vidd och tron på att dessa behöver approcheras med en stor dos av ödmjukhet vill vi erbjuda en process som eliminerar den naivitet som många gånger kan prägla arbetet kring dessa frågor. Nyckeln till det tror vi är att bygga ett ekosystem som kompletterar vår expertis och i rätt moment ta in kompetenserna från expertrådet som kan bidra med kunskap som har hög relevans för uppdragsgivarens affär, dess kunder och övriga intressenter.

Hur ser du på möjligheten att differentiera sig i ett landskap där alla pratar hållbarhet?
– Bra fråga. I grunden är det kombinationen av vårt expertråd och vår process som särskiljer vårt erbjudande. Det som skapar effekt är att vi kan koppla på rätt expert i rätt fråga, identifiera och omsätta insikter i kommunikativa uttag som folk förstår och kan agera på. Kommunikation är vår expertis, men det är i kombination med en förståelse för helheten som det på riktigt får effekt. Där ser vi brister idag, det är få som på ett bra sätt lyckas överbrygga förståelsen för komplexa samband och hur det ska omsättas i effektiv kommunikation .

Hur ser du på den kommunikation som görs i dag?
– En del gör det bra. Bristerna som jag ser är när man inte har gjort det finkorniga arbetet hela vägen och inte tagit in rätt insikter eller intressenter i beaktning. Många underskattar vad hållbarhetsarbete innebära och inser inte att det nästan alltid krävs att man bygger ett system eller en plattform. En byrå eller ett varumärke kan inte göra hela förändringen själv.

Siffran 23 är hämtat från forskning av Klara Palmberg Broryd, PhD i komplexitet och del av Jung23:s expertråd, där procentsatsen 23 visats vara en tipping-point för när förändring accelererar. Förutom Klara består Jung 23:s expertråd idag av

Ulrik Hoffamn, vd på Ungdomsbarometern.
Yomi Abiola, Medieentreprenör och jämställdhetsexpert samt grundare av The Fem League.
Erik Fernholm, expert inom lyckoforskning och värderingsutveckling samt grundare av stiftelsen 29k.org.
Barakat Ghebrehawariat, Demokratiagent och expert på mångfald- och inkluderingsfrågor.
Anna Grieves, vd på Savvy Design Collaborative.

Under utvecklingsarbetet har erbjudandet trycktestats tillsammans med Jungs kunder. Ambitionen är inte att bygga en hållbarhetsavdelning, målet är snarare att processen ska integreras i Jungs befintliga erbjudande och pågående arbete med kunderna. Tanken är också att expertrådet ska utvecklas och utökas med tiden för att kunna svara upp mot de trender och behov som byrån och dess uppdragsgivare ser framåt.

– Jungs grundläggande princip är att utveckla kommunikation som bidrar inte bara till våra uppdragsgivares framgång, utan även till en progressiv, inkluderande och hållbar värld. Dessa målsättningar går hand i hand, och genom Jung 23 kan vi hjälpa våra kunder att manövrera i en komplex värld där ansvarstagandet får en allt större påverkan på deras förtroende, säger Jimmy Rodhelind, vd på Jung.

Inom ramen för Jung 23 har byrån tillsammans med Ungdomsbarometern tagit fram en nationell undersökning där Sveriges unga, utifrån ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt perspektiv, ger svar på hur de anser att aktörer inom 17 utvalda branscher bör fokusera och kommunicera sitt hållbarhetsarbete för att möta det ansvar och de förväntningar som de tillskrivs. Resultaten från undersökningen kommer att presenteras för första gången under ett seminarium i Almedalen på tisdagen.



Dela sidan: