Dela sidan:

Blockchain har varit ett av de senaste årens största buzzwords. Tekniken möjliggör för system inom vilka makten inte ligger hos en enskild centraliserad aktör, vilket innebär att all data som laddas upp är omöjlig att modifiera, radera eller redigera i efterhand. Bedömare menar att blockchain har potential att bygga om maktfördelningen i världen, framför allt som en möjlig del av framtidens betalningssystem. Den vanligaste tillämpningsmetoden hittills är kryptovalutor som bitcoin.

Inom reklamvärlden har det experimenterats en del med blockchain, bland annat av Björn Borg i den uppmärksammade kampanjen "Marriage Unblocked". Inom konstvärlden är det ännu inte en lika tillämpad teknologi. Det ville den svenska kreatörsduon Simon Saarinen och Ida Jonsson ändra på, när de tidigare i juni lanserade konstprojektet "Permanent Art" som är baserad på blockchain. 

Duon lämnade i februari byråerna Acne respektive Nord DDB och jobbar numera på Highfield i New York. 

"Permanent Art" väckte snabbt medialt intresse och har blivit omskrivet på sajter som Vice, I'ts Nice That och The next web.

De tre konstverken "Permanent Phallus", "Permanent Meme" och "Permanent tag" (se nadan) är skapade genom illustrationer i ASCII-kod och är uppladdade på blockkedjan Ethereum. De föreställer som namnen indikerar; en penis, en upp och nedvänd ok-hand och en "Ida and Simon were here"-tag.

Ida Jonsson berättar för Resumé att syftet med projektet är att skapa en diskussion kring ny teknologi och dess användningsområden.

– Vi satt hemma i vårt vardagsrum och rabblade olika nya tekniker. Någon frågade vad är det dummaste vi kan göra på blockchain? Svaret var ganska enkelt: en penis. De två övriga verken var bara ett resultat av samma lek, säger hon i ett mail till Resumé.

Hur kommer det sig att ni började intressera er för blockchain från första början?
– Stora delar av jobbet vi gör både som konstnärer och inom reklam går ut på att kommentera pågående samhällsrörelser. Blockchain är ett bra exempel på det och har hittills framförallt använts för att rädda eller revolutionera världen på olika sätt. Vi var intresserade av att utnyttja kärnan i tekniken, det vill säga dess offentliga och permanenta karaktär till att göra något mer folkligt.

Enligt Ida Jonsson och Simon Saarinens egna siffror har över 200 medieintryck skapats om konstprojektet. Inte helt oväntat är "Permanent Phallus" den mest uppmärksammade av de tre konstverken, där kommentarerna bland annat inkluderat: "A digital dong is the world's first blockchain artwork"(It's Nice That) och "There's a Huge ASCII Penis Hidden on the Ethereum Blockchain" (Motherboard).

– Vi är såklart glada att människor är intresserade av vår konst. Rubriker är vår överlägset viktigaste utställningsplats. Genom dem kan vi nå fler människor på bara några timmar, än antalet som besöker MOMA på en månad. Vi skapar vår konst med detta i åtanke. Om det inte finns ett intresse av att prata om vår konst är det ingen ide att göra den. Med det sagt finns det aldrig någon garanti att få rubriker, och vi är lika överraskade och tacksamma varje gång, säger Ida Jonsson.

Har ni fått mersmak? Vill ni göra mer projekt med blockchain som bas?
– Vi kommer fortsätta göra projekt, men inte på blockchain. Blockchain är en relativt liten teknik. Det finns andra fenomen som vi är mer intresserade av.

"Permanent Meme" och "Permanent Phallus".

"Permanent Tag".



Dela sidan: