Dela sidan:

Efter att i en lång artikelserie granskat influencers och reklammärkningar har Resumé Insikt kunnat konstatera att smygreklamen flödar i branschen. För att testa regelverket anmälde Resumé Insikts reportrar 14 influencers till Reklamombudsmannen, och det visade sig att hälften fälldes för smygreklam.

LÄS MER: "Vi anmälde 14 influencers till RO – fällningarna skakar om branschen"

Granskningen har dessutom blottlagt hur influencers växt sig till makthavare – med i många fall fler följare än Sveriges stora tidningar – utan någonsin blivit föremål för granskning. Istället har media, myndigheter och självregleringar legat och sovit medan industrin i sociala medier växt i rekordfart. Det bevisades bland annat av de kraftiga reaktioner Resumé Insikts reportrar fick från de influencers som de anmälde till RO, inte minst från Samir Badran.

Under måndagen arrangerade Resumé tillsammans med RO ett fullsatt seminarium i Almedalen för att försöka reda ut vem som ska ta ansvar för smygreklamen i sociala medier. På plats var Casper Törnblom, partner på 500, Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen, Natalie Tideström Heidmark, ordförande i IAB:s taskforce för influencer marketing, samt Daniel Redgert, vd och grundare på Redgert Comms. Inför seminariet gav Cecilia Torelm Tornberg, advokat och partner på MarLaw, en bild av hur den juridiska spelplanen ser ut. 

Resumé passar på att ta ett snack med Daniel Redgert efter seminariet. 

Influencers har uppenbarligen växt sig till en stor maktfaktor utan att ha fått tillräckligt mycket kritisk granskning, med tanke på de starka reaktionerna som Resumé Insikt fick. Vad tänker du om det?
– Jag tycker inte att Samirs Badrans reaktion kan tala för hela branschen, utan han får ses som en av ytterligheterna i och med att han är så pass outspoken. Men det klart att saker och ting kan gå snabbare, men jag tycker att utvecklingen sker i en rimlig takt utifrån bästa förmåga med tanke på att influencer marketing är en bransch som förnyas varje dag. Jag tror inte att utvecklingen kan gå snabbare om det inte börjas lägga mer pengar och resurser på att prioritera frågan från politiskt håll.

Du tog upp under paneldiskussionen att det fortfarande idag finns influencers som vecka efter vecka kan göra reklam utan att annonsmärka. Hur kommer det sig att det ser ut så? Varför kan inte influencers alltid lägga sig på den säkra sidan?
– Jag tror det handlar om vilken hatt man har på sig: är du en influencer som tjänar pengar på kommersiella budskap eller en stolt företagsledare, författare eller sminkproducent som bara vill visa upp vad du gör i sociala medier? Där menar jag att det kanske inte går att vara bägge utan att du måste bestämma dig. Antingen är du en kommersiell budbärare rakt igenom och i förlängningen kanske reklammärker hela kanaler, eller så skippar du kommersiella samarbeten och bara är privatperson. Jag går själv genom olika bolag för att enkelt förstå inför mig själv vad som är köpt och inte och vilka projekt jag bara är stolt över att ha genomfört med byrån.

Ni pratade i panelen om vikten av att ta fram branschgemensamma riktlinjer. Varför är det svårt att få till sådana?
– Jag vet inte om det är så svårt egentligen, men jag tror det rör sig om en brist på kunskap kring vilka branschinstanser som faktiskt finns, vad de arbetar med och hur man kan samverka inom branschen. Det är mycket som jag själv fortfarande inte har koll på, och det är svårt att efterfråga något när man inte vet vad det är man efterfrågar.

Du anser att det yttersta ansvaret borde ligga på influencern när det gäller smygreklam – utveckla hur du tänker?
– Det klart att den som köper reklambudskapen, förmedlar dem och alla runt omkring måste ta sitt ansvar och det är juridisk bindande. Men i diskussionen återkommer vi alltid till följaren, det är följaren vi pratar om och som eventuellt kan bli påverkad av smygreklam. Och vem bör ta ansvar för det? Det borde vara den som publiken följer, det vill säga influencern ifråga, i alla fall ur en etisk aspekt. Influencern är ändå det yttersta filtret – det är där som det trycks på publish. Där bör alltså det yttersta ansvaret ligga.

Borde det införas sanktioner?
– Jag tycker att det borde finnas sanktioner, och då menar jag inte fängelse eller höga böter. Men om det inte händer mer än att en fällning offentliggörs på RO:s hemsida, då tror jag att det här kommer pågå i all evighet.

Är influencers oroliga för sanktioner?
– Nej jag märker inte av att det finns någon oro, utan alla är väldigt inställsamma gentemot att göra rätt och att inte pracka på följare massa saker som döljs i "innehåll".

Slutligen – vad krävs för att det ska bli mer ordning på influencer marketing-marknaden?
– Jag tycker att vi är på väldigt god väg. Som vi pratade om i panelen så är jag förvånad över att det inte är fler influencers representerade i de forum där dessa frågor diskuteras, som här i Almedalen. Sedan hade jag velat se mer politisk inblandning. Jag vet inte exakt hur det bör se ut, men kanske borde det inrättas en sociala medier-minister. Det skulle behövas någon som jobbar enbart med de här frågorna, i och med hur pass mycket branschen växer, och idag faller de lite mellan stolarna. Jag tror dessutom att vi kommer se allt mer framöver hur politiska budskap paketeras i någon form av härligt häng med influencers.



Dela sidan: