Dela sidan:

Det sägs mycket om Almedalen. Är det inte för stort så är det för långt bort eller för elitistiskt eller kommersiellt. Det intressanta med detta är inte att det spekuleras, det är naturligt vid större händelser, utan att påståendena sprids märkligt oemotsagda. Så, vad är egentligen sant och falskt om Almedalen? Låt oss ta fram förstoringsglaset och se vad som händer.

"Almedalen är ett mediajippo"
96,7 procent av evenemangen handlar inte om media och journalistik. Och trenden är tydlig. Mediaeventen har minskat med nära hälften jämfört med förra året och SVT, TV4 och Aftonbladet har sagt att de kommer dra ner på bevakningen. Ingen har sagt att de ökar. Så var det med det jippot.

"Företagen har tagit över Almedalen"
Antalet företagsevenemang har minskat sakta men säkert senaste åren för att nu inte ens vara vart fjärde event. Mer än dubbelt så många skattebetalare arbetar på företag jämfört med offentlig sektor, så frågan vi borde ställa är kanske om företagen har tagit över för lite av Almedalen?

"Alla pratar klimat och miljö"
Ja, det är säkert sant. Men inte i Almedalen. Endast fem procent av evenemangen handlar om detta. Procentuellt är de lika få som 2016, två år innan Greta strejkade.

"De unga syns inte i Almedalen"
Det är lika många evenemang om unga som om sysselsättning och nästan dubbelt så många som de om försvaret. Om det är några som istället borde vara arga är det seniorerna – för varje evenemang om äldre går det nästan tio om unga.

Det finns ytterligare två snackisar där sanningen inte är så enkel som den verkar i snabba
twitterflöden och tillspetsade debattartiklar.

Vi börjar med klassikern "Almedalen är för dyrt."
Ja, det kostar mycket, men det betyder inte per automatik att det är dyrt. Mitt i all klagosång om dyra boende och resor verkar många debattörer glömma bort att en resultaträkning även innehåller en intäktssida. Hur mycket är det värt att personligen träffa och påverka unikt många beslutsfattare, opinionsbildare och förtroendevalda från hela Sverige, på samma ställe, under så kort tid? Känns Almedalen fortfarande lika dyrt? Alla de som återvänder, år efter år, tycker inte det. De som insett att värdet av relationerna och kunskapen varar betydligt längre än smärtan efter prislappen för lägenheten, lokalen och flyget.

Det hade känts märkligt att inte ta upp det, så låt oss få det undanstökat. Ja, det dricks mycket. Efter fem år i Almedalen kan jag säga att jag aldrig varit på ett ställe där man häller i sig lika mycket vatten och kaffe. Men de gränslösa roséminglen som blivit sinnebilden av Almedalen är i själva verket ytterst sansade, inte sällan på gränsen till tråkiga. Två enkla förklaringar finns. Det är inte många som är pigga efter en dag fylld av samtal, och det är ännu färre som har råd med en baksmälla när morgondagens kalender är lika skoningslös som dagens. Jämfört med en genomsnittlig konferens är Almedalen som en enda lång övning i avhållsamhet, och att många längtar efter semester efter några dagar beror på träningsvärk efter kullerstensbackar och en social överdos – inte rosérus.

Slutligen, tack till Region Gotland för utmärkt statistik på er webb, och tack övriga internet för allt det andra.

Vi ses i Almedalen. Pålästa som aldrig förr.



Dela sidan: