Dela sidan:

I fredags den 28 juni inföll 50-årsdagen av de kravaller som blev startskottet för den internationella Pride-rörelsen. Samma dag presenterade Klarna dragshowen "Looks & Laughs" på Playstation Theatre på Broadway i New York. Showen är en del av Klarnas "Shop Like A Queen"-kampanj, som är en viktig del i bolagets USA-expansion.

Inför showen gav Klarna ett antal kända dragqueens från den internationellt framgångsrika TV-showen "RuPaul's Drag Race" – Trixie, Katya, Aquaria, Asia O'Hara, Kim Chi, Naomi Smalls, Violet Chachki och den senaste säsongens vinnare Yvie Oddly – i uppgift att använda Klarnas app för att shoppa en "smoooth" look till Pride. Queensen har under en månads tid använt appen för att shoppa i onlinebutiker och visade under kvällen upp sina outfits. De fick dessutom sällskap av svenska musikduon Icona Pop.

Att låta dem uppträda och visa upp sina looks på en stor Broadwayshow under en historiskt viktig händelse som World Pride i New York var ett sätt för Klarna att visa sitt stöd för HBTQ-communityt och för allas rätt att få vara precis som man vill, berättar Julia Grönstedt, marketing specialist på Klarna, för Resumé. 

LÄS MER: "David Sandström: 'Här är byråernas största svagheter"

– Vi ville samarbeta med världens bästa shoppare i samband med lanseringen av appen, och kom fram till att drag queens är oslagbara på den punkten. De är otroligt kreativa och bygger sina looks med alltifrån peruker, till silvertejp och högklackat i storlek 45. Sen älskar vi vad drag queen världen representerar; den är inkluderade, quirky och uppmuntrar alla att uttrycka sin egen stil. Deras visuella värld resonerar också väldigt mycket med Klarna, säger hon i ett mail. 

Hur stort var intresset?
– Det kommer ta ett tag att smälta den kvällen. Playstation Theatre var fullsatt med 2000 personer i publiken och stämningen var på topp. Drag queens kan verkligen riva av en show. Det är inte omöjligt att det busvisslades och applåderades mer än på en Backstreets Boys konsert under sin storhetstid.

Klarnas ambition är att skapa sig en position på den amerikanska konsumentmarknaden. Strategin bygger på att söka populärkulturella samarbeten som de mer traditionella amerikanska aktörerna har svårt att genomföra. Så långt har strategin enligt Klarna varit framgångsrik, bland annat genom det stora mediala genomslag som samarbetet med Snoop Dogg fick.

– Vi håller på att etablera oss på en enorm marknad där många fortfarande inte vet vad Klarna är eller vad vi gör. Att vi erbjuder betallösningar, vilket inte exalterar någon normal person, gör inte saken lättare, säger Julia Grönstedt.

– Drag queens exalterar dock extremt många, RuPaul's Drag Race var mer omdiskuterat än Game of Thrones på Reddit förra året. Trots det är det förhållandevis få företag som samarbetat med drag queens, framförallt ingen av de aktörer vi konkurrerar mot. Genom att placera Klarna mitt i smeten av detta popkulturfenomen får vi konsumenters uppmärksamhet och bygger vårt varumärke, vilket är avgörande för att vi ska lyckas här, fortsätter hon. 

Kommer ni göra mer Pride-aktiviteter framöver?
– "Shop like a Queen"-kampanjen fortsätter efter showen, vi producerar bland annat ett Youtube-format och samarbetar med drag queen influencers som visar sina följare fördelarna med att shoppa med Klarna. Vi kommer delta på några olika Pridefestivaler runt om i världen, bland annat i Stockholm. Det är dock skiljt från kampanjen utan något vi tycker är ett viktigt och självklart ställningstagande för oss som företag.

Arbetsgrupp: 
Kreativ byrå: River
Produktion/film/foto: Linkproduction
Fotograf/regi: Eric Broms 
Eventproduktion: Voss Events



Dela sidan: