Dela sidan:

Influencer marketing har under 10-talet fullkomligt exploderat. Investeringarna skjuter i höjden för var dag som går och det finns otaliga exempel på framgångsrika influencerkampanjer.

Men det finns också en stor grupp människor, oftast utanför marknadsföringsbranschen, som har svårt för fenomenet. En av dem är Joe Nicchi, ägare av glasskiosken CVT Soft Serve i Los Angeles. Efter att ha tröttnat på influencers som hör av sig och vill byta ett foto och exponering mot en glass har han valt att istället kräva dubbelt betalt av kunder som klassar sig själva som "influencers". Droppen som fick bägaren att rinna över var när en icke-namngiven influencer hörde av sig och frågade om han kunde tänka sig att servera gratis glass på ett 300 personer stort event i utbyte mot foton och exponering.

"Vi bryr oss verkligen inte om du är en influencer eller hur många följare du har. Vi kommer aldrig att ge bort gratis glass i utbyte mot foton. Det handlar om en produkt som kostar 40 kronor." skrev Nicchi på CTV:s Instagramkonto.

Sedan dess har initiativet fått viral spridning och toppade ett dygn senare r/LosAngeles på Reddit.

– Det enda jag är rädd för är att jag ska framstå som bitter, för det är jag verkligen inte. Jag är inte "the Soup Nazi", jag är bara trött på skitsnack, säger Joe Niccji till Timeout.

Huruvida CTV Soft Serve skulle kunna ha nytta av influencer marketing låter Resumé vara osagt. Det är också oklart hur han ska identifiera kunder som influencers.



Dela sidan: