Dela sidan:

När Gunilla Asker för ett år sedan tillträdde som ny marknadsdirektör på ICA var det många som lyfte på ögonbrynen. Asker kom närmast från Svenska Dagbladet, en tidning där hon varit vd sedan 2009. En stor del av hennes uppdrag som vd på SvD var att genomföra en digital transformation och förvandla pappersprenumeranter till digitala prenumeranter. Innan dess hade hon jobbat med försäljning, strategi och marknadsföring på Unilever, SJ och SIFO.

Nu lämnar hon sin roll som marknadsdirektör på Ica, Sveriges största annonsör.

– Det är tråkigt att Gunilla Asker slutar på ICA. Jag hade sett fram emot att jobba tillsammans med henne de kommande åren och beklagar att så inte blir fallet. Gunilla har bland annat bidragit med sin stora erfarenhet och givit oss många nya insikter i samband med det förändringsarbete som vi nu genomför. Jag önskar henne lycka till framöver, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige, i ett pressmeddelande.

I hennes ställe kommer Josefin Lundmark, chef för varumärke och media, tillsammans med Joakim Bengtsson, chef marknadskommunikation, att gå in och ta gemensamt ansvar tills dess att en ny marknadsdirektör är på plats.

– Jag har trivts mycket bra på ICA, inte minst med medarbetare, kolleger och handlare. Under mitt år på ICA har jag haft förmånen att jobba med ICAs omfattande förändringsarbete, det som kommer att utveckla ICA mycket framgångsrikt. I detta arbete har jag också medverkat till att utveckla och förändra marknadsdirektörsrollen, på ett sätt som är det bästa för ICA. Samtidigt har jag i samråd med Anders Svensson nu konstaterat att rollen inte längre överensstämmer lika tydligt med min profil som tidigare. Efter att ha säkrat en bra överlämning kommer jag i september att ägna mig åt att planera mitt nästa steg, säger Gunilla Asker, Marknadsdirektör på ICA.

När Resumé når Gunilla Asker är hon fåordig om vad omställningen på ICA inneburit. När hon tillträdde rollen lyfte dock ICA-vd:n Anders Svensson fram hennes erfarenhet av digital transformation.

– Jag kan inte gå in i detalj på hur den nya marknadsdirektörsrollen kommer att förändras men det är en del i en omorganisation av hela ICA. Jag har själv varit med i den processen och när vi var klara såg vi att min kompetens och erfarenhet inte matchade lika bra som tidigare när rollen har fått en annan tyngdpunkt, säger hon till Resumé.

Du lämnar rollen efter ett år, var planen att du skulle vara kvar längre?

– Ja, det hade jag. Samtidigt är jag glad över att ha fått möjligheten att lära känna ICA och livsmedelsbranschen från insidan. Jag har lärt mig otroligt mycket och tar med mig många minnen härifrån.

Hur kravprofilen ser ut på den nya marknadsdirektören vill hon inte gå in på utan hänvisar istället till vd:n Anders Svensson. 

Gunilla Asker sitter i styrelserna för Knowit och Tinius Trust and Blommenholm Industrier, den sistnämnda stor aktieägare i mediekoncernen Schibsted. Vad hon ska göra framöver är inte säkert, men hon ser inget slut på yrkeskarriären.

– Jag har mycket energi och är övertygad om att det finns platser där den kan komma till nytta, säger Gunilla Asker.



Dela sidan: