Dela sidan:

De senaste åren har Göteborgs byråvärld genomgått något av en generationsväxling. Tidigare profiler som Fredrik Jerlov, Magnus Valentin och Stefan Gustafsson har antingen lämnat branschen eller gått vidare till olika konsulttjänster. Även flera ledande profiler på Forsman & Bodenfors har stämplat ut. I deras ställe har nya förmågor kommit in medan byråer som Stendahls flyttat fram sina positioner. 

En av de relativa nykomlingarna i Göteborg är We Are More, som startade upp sin verksamhet 2013. Sedan starten har man haft en ordentlig tillväxt och under 2018 valde man att slå ihop den tidigare kommunikationsgruppen till ett enda bolag. Omstruktureringen har slagit något mot byråns lönsamhet, som stannar på 0,4 procent, men förhoppningen är att man genom en enhetlig byrå både ska kunna samarbeta bättre och tillfredställa kundernas behov på ett bättre sätt. Omsättningen landade slutligen på 72 miljoner kronor.

– När vi startade tror jag inte marknaden var redo för det mer holistiska erbjudandet men de senaste åren har vi märkt att kunderna blir mindre och mindre intresserade av enskilda kommunikationsinsater. Samarbetet mellan de olika byråerna fungerade heller inte riktigt som vi hade önskat, något jag tycker vi fått rätsida på nu, säger Johan Gronowitz, vd på We Are More.

Under året fick fullservicebyrån in kunder som Coca-Cola, Mölndal Energi, European Tour och för Volvo Cars närvaro i samband med event som Vasaloppet och Volvo World Golf Challenge. I år har man även fått det strategiska huvuduppdraget för fastighetsbolaget Balder, ett bolag med en omsättning på sju miljarder kronor.

– Min upplevelse är att kommunikationsintensiteten hos alla kunder ökar. En stor fördel för oss är att det blivit svårare och svårare att hitta räckvidd i traditionella medier vilket gör att man hittar andra typer av upplägg med exempelvis sponsorskap och andra aktiveringar. Då tillfaller dessutom en större delen av intäkten oss som konsulter istället för att gå till det aktuella mediet, fortsätter Johan Gronowitz.

För att kunna fortsätta utvecklas i samma takt och stå redo för en eventuell lågkonjunktur menar han dock att man framöver måste se till att höja lönsamheten. Innan 2018 hade man i flera år en vinstmarginal på mellan tre och fem procent. Helst skulle Johan Gronowitz se att man nådde upp till en stabil nivå omkring tio procent.

– Det handlar inte om att ägarna ska kunna plocka ut mer vinst utan om att ha en stabilitet i bolaget. Hittills i år, där vi redan nu omsatt lika mycket som under hela förra året, ligger vi omkring sju. Det är fortfarande inte tillfredsställande men affären är sund och vi har omstruktureringskostnaderna bakom oss.

Just lågkonjunkturen är någonting som många inom byråvärlden oroar sig för. Den nuvarande högkonjunkturen har varit ovanligt lång och inte sedan finanskrisen 2008 har marknaden svalnat. Samtidigt menar Johan Gronowitz att rädslan ibland tenderar att vara överdriven.

– Behovet av att kommunicera kvarstår fortfarande. Det beror dessutom på vilken typ av kundbas du har, vissa branscher är mer känsliga för lågkonjunktur än andra. Men det är fortfarande så att vi ska bo någonstans, äta någonstans och ha nya kläder. Med den kundbas vi har i dagsläget känner jag mig trygg i att vi har den bredden.



Dela sidan: