Dela sidan:

Vi måste sluta använda digitalisering som ett trendord. När jag besöker seminarier i årets upplaga av Almedalen så slår det mig att nästan alla företag pratar om digitalisering och sociala medier som något som är på väg att hända. Men det har redan hänt! Jag skulle vilja ta exemplet om Facebooks nya kryptovaluta Libra, inte så mycket vad vad den funktion går ut på, men vad den tyder på.

Idag sitter de flesta svenska företag på en sociala medier-strategi där inte bara marknadsföring, utan även sälj, ingår. Många är helt beroende av trafik och konvertering från de sociala medierna för att bibehålla sin försäljning online. Och därför är det viktigt att vara beredd när förändringar sker. Libra är en del i detta, men också i något mycket större.

Facebook boxar in oss i ett oemotståndligt universum där man kan administrera hela sitt liv i deras appar. Nu även sin ekonomi som blir en integrerad del av de privata apparna. Det här är ännu ett steg i att göra Facebook mer privat och säkert. Fokus på newsfeeden avtar allt mer. Det Facebook istället vill göra är att skapa sömlöst privata hjälpmedel för sina användare.

Förändringar i plattformen måste underlätta för användarna i första hand, inte annonsörerna. Allt beror på vad användarna är villiga att göra, det är deras beteenden som styr. Och när Facebook nu försöker förenkla användarnas hela liv, så måste vi vara beredda på vad som händer om de lyckas.

Att erbjuda enkla och effektiva klick och köpkonverteringar är det som Facebooks hela affärsidé har byggt på. Att vara med och äga hela transaktionen med en egen valuta är en naturlig i följd i denna strategi. Vi har sett tidigare exempel där massmedier erbjudits att placera sina artiklar inuti Facebooks plattform, för att på så sätt få mer trafik till och ögon på sin produkt. Facebook har makten att göra det extremt fördelaktigt för företag att sälja sina produkter via plattformen och ta betalt med Libra, då tröskeln kan sänkas för en köpkonvertering. Ju mer man handlar desto större fördelar kan man få.

Kryptovaluta är idag något som omges av många frågetecken och skepsis. Men Facebook har genom sin historia visat upp en förmåga att göra smala fenomen breda, och få stora användargrupper att omfamna nya funktioner. Det beror på att Facebook har en aldrig tidigare skådad pool av försökskaniner, över två miljarder, att testa sina nya funktioner på. Och Libra är bara startskottet.

Vi måste omdefiniera hela digitaliseringbegreppet, i synnerhet när det gäller sociala medier. Det här ovan är bara ytterligare ett tecken i tiden. Sociala medier handlar idag om, till skillnad från för några år sedan, om personlig integritet och inte en önskan att nå ut så brett som möjligt. Det är ingen kommunikationslösning. Det är helt enkelt ett nytt sätt att leva på, inte kommunicera på. Det handlar om att de flesta av de funktioner vi är vana att göra analogt, eller kanske digitalt, byggs in i sociala plattformar. Allt för att man som användare inom en snar framtid ska kunna ringa, läsa nyheter, teckna avtal, skicka pengar, umgås, utbilda sig etc etc, allt på samma ställe.

Det gör det enklare för användaren, men annonsörer riskerar att halka efter. Dock finns det en otrolig potential om man är villig att ställa om och faktiskt se vad som är på väg att hända.

Emma Blom, sociala medier-expert på Social Industries.



Dela sidan: