Dela sidan:

Läkerol är utan tvekan Sveriges mest ikoniska pastill. Med start 1909 tillverkades de av Ahlgrens Tekniska Fabrik i Gävle, en fabrik där produktionen fanns kvar till 2014 då den flyttades till Slovakien.

Och grundaren Adolf Ahlgren var en man som förstod sig på marknadskommunikation. Bara tre år efter att tabletterna börjat säljas i Gävleområdet lade han till den klassiska "A-symbolen", en symbol som inte bara stod för Ahlgrens utan även var ett signum för tabletterna höga kvalitet. Han etablerade snabbt Läkerol som en premiumprodukt och de handlare som sålde tabletterna fick lova dyrt och heligt att inte sälja den till ett lägre pris än överenskommet. Ett annat marknadsföringsknep var att han lät dåtidens kändisar skriva personliga brev om Läkerol, erbjudanden som alltifrån nobelpristagare till kungligheter nappade på. Kring 1916 var Läkerol marknadsledande i hela landet. 1932 fick Adolf Ahlren frågan från lokaltidningen Arbetarbladet om vad Läkerol, som då såldes i uppåt 30 länder, hade varit utan dess reklam. 

– Jag skulle förstås ha pengarna kvar, men jag skulle ha varorna kvar också. Med andra ord, jag skulle aldrig ha lyckats. Ingen produkt säljer sig själv.

Och nu ligger uppgiften att marknadsföra Läkerol på Nord DDB, som nyligen tagit över kunden från King. Det första steget är att lansera en ny visuell identitet och förpackningsdesign, något som designdelen Nord ID fått ansvara för. Uppdraget är att modernisera Läkerol och nå ut till en bredare och lite yngre målgrupp än tidigare.

– I jobbet med Läkerol gäller det att både ta ansvar för historien men också lyfta in designen i samtiden. I den nya designen finns flera av de klassiska elementen kvar men jag tycker att vi lyckats undvika retrofacket, säger Victor Nilsson, designer på Nord ID till Resumé.

Genom åren har det naturligtvis gjorts en del förändringar men 2019 var det längesedan askarna och varumärket fick ett helt omtag. Under hösten kommer man att följa upp den nya identiteten med ytterligare kommunikationsinsatser.

Ett mål med ompositioneringen, som hela Nord jobbat med, är att göra Läkerol till mer av ett emotionellt snarare än funktionellt varumärke.

– Historiskt sett har det varit en halstablett eller något man tar för andedräkten. Faktum är att den har flera olika syften, vissa använder det som godis, andra som ersättning till snus eller bara som ett härligare sätt att fördriva tid. Istället för att placera Läkerol i ett fack vill vi visa att det är något som passar i alla tillfällen, säger plannern Andrea Dahlbäck.

Bland annat har man förenklat formspråket på hela asken, inklusive logotyp, och lyft fram den tidigare nämnda "A-symbolen". Borta är pastillerna och smakillustrationerna på framsidan av förpackningen.

– Varje enskilt element har sen renodlats och fått en väl avvägd plats på förpackningen för att andas mer kvalité och smak, fortsätter designern Marc Östlund.

– En tydligare design skapar en högre impact i butikshyllan. Mycket av jobbet har kretsat kring just det, vad som lyfter den enskilda förpackningen och vad som fungerar i butik fyller Victor Nilsson i.

Men om framsidan blivit mer avskalad har man istället skänkt fler detaljer åt baksidan av asken. Bland annat har man lagt till ett smakhjul som ska ge en tydligare förklaring till några av de mer oklara varianterna, exempelvis klassikern "Special".

Andrea Dahlbäck berättar att det i planningarbetet blivit tydligt hur personlig och olika relation kunderna har till Läkerolasken.

– Vissa kunder har berättat om att de fått en favoritsmak för att deras mormor alltid hade den i bilen medan andra använde det i sin uppvärmningsprocess när de ska hålla tal. Det har varit otroligt roligt att få ta del av de berättelserna, vilket också lett till att jag själv tänkt på vilka associationer jag har till Läkerol.

Den nya designen kommer succesivt ersätta den gamla under sommaren.

Arbetsgrupp:

Managing Partner: Jacob Sandström

Head of Cultural insights: Johan Rynell

Planner: Andrea Dahlbäck

Head of NORD ID: Linnéa Lofjord

Design Director: Cecilia af Petersens

Creative Design: Marc Östlund

Creative Design: Victor Nilsson

Client Director: Anna-Karin Klarin

Client Manager: Elin Strid



Dela sidan: