Dela sidan:

I sminkstolen säger dem att Johannes har en lyster. Det vill jag inte veta att jag saknar så det blir inget puder i dag heller. Säljarna på Resumé tycker att jag har alldeles för säckiga kläder så när den aspirerande superkommunikatören Johannes Lindström ska välja ut en outfit i Svensk Handels och Swedish Fashion Councils garderob blir det en corporate-blå kostym som, helt enligt mediesäljarkod, stramar runt lår och axlar. Allt parat med en trång linneskjorta som kliar. Skorna fungerar, men jag känner mig ledsen när jag tar en blick i spegeln. Johannes är glad, han har lyster.

Resumé snackar cirkulärt med medarbetarna från Svensk Handel och Swedish Fashion Council som håller huvudet högt. Väl hemma inser jag dock att säljkostymen är i mint condition, helt jävla oanvänd. Att kläderna är själlösa är en sak, men är det här ens lite hållbarhetsfaktor? Det här är cirkulär ekonomi på EPO-dopning. Och även för en cyniker helt utan värderingsmässig kompass är det inte bara i byxgrenen som det inte känns bra. Jag ska moderera ett panelsamtal om hållbarhet och tänkte leva som samtiden lär, men precis som alla miljökämpar som belastar Östersjön eller släpper ut koldioxid över Visbyhimlen för att torgföra sina budskap under veckan så går det inte riktigt ihop för mig.

Och trots att mina kollegor supportar den tajta siluetten så kan jag inte ta gift på att jag gör världen till en bättre plats. Jag kanske rentav måste klimatkompensera?


Kostymen modererar, kostymen minglar, kostymen DJ-battlar, går på pissoar. När den ska lämnas tillbaka på förmiddagen återupptas diskussionen om hållbarhet. Svensk Handel berättar att de minsann får kläder av medlemföretagen och att det här så klart är ett sätt att ge människor chansen att få upp ögonen för second hand och delningsekonomi. Nudging alltså? Eller så kanske det rentav är ett marknadsföringsfönster där Almedalsturisterna får upp ögonen för varumärkena och förs in i ekosystemet under sommar-rean? Nu ska kostymen tvättas.

Förra året blev second hand-plagget utsett till Årets julklapp och liksom i många tävlingar just nu verkar juryns uppdrag i väldigt hög grad handla om att spegla samtiden.
Under torsdagseftermiddagen står det klart att Almedalsgarderoben under sitt fjärde år vinner politikerveckans hållbarhetspris.

"Almedalsgarderoben bidrar till att lyfta de beteendeförändringar som måste ske när det gäller konsumtion i allmänhet och av mode i synnerhet, och har lyckats göra hållbara val konkreta, lustfyllda, och attraktiva under Almedalsveckan."

BETYG/Almedalsgarderoben

Comfort
RRRRR
Även om kostymen känns trång så är det här ett väldigt smidigt sätt att påbörja ett förändrat konsumtionsbeteende. Garderoben sänker trösklarna också som marknadsföringsfönster för Svensk Handels medlemmar och dess varumärken?

Känsla

RR+
Känslan av skepsis inför graden av hållbarhet kanske illustrerar att frågan kanske inte alltid har ett så binärt svar som vi tror.

Faktisk hållbarhet
Pass.

Glamourfaktor
RRR
Outfiten skriker lågprisvarumärke. Hållbarhet kanske inte ska vara glamour, men även om plagg mappar in i delningsekonomin undrar man i fall produktionskedjan fram tills nu är helt bortsuddad? Glamouren ligger då snarare i platsen i medvetandet för hållbarhetfrågan och cirkulär ekonomi. Creddfaktorn. Men klarar Almedalsgarderoben ett stresstest från en miljöaktivist?

Bemötande
RRRR+
Personalen är i princip lika tillmötesgående som Johannes.

14++/20

 



Dela sidan: