Dela sidan:

Frågan om vad som är reklam och vad som är verkliga åsikter har seglat högt upp på agendan i takt med att influencer marketing-branschen växer. Resumé Insikt har efter en granskning kunnat konstatera att smygreklamen flödar i sociala medier.

Författaren Jonas Jonasson ligger bakom succéböcker som "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" och "Analfabeten som kunde räkna". Han har en bakgrund som journalist och är dessutom grundare av contentbyrån OTW. Sedan tio år tillbaka är Jonas Jonasson bosatt på Gotland och har därmed en ställning som lokal profil. Det har fått mediebyrån Bizkit Havas att kontakta honom med en förfrågan om att göra ett betalt samarbete med EU-kommissionen om utvecklingen av Visby hamn.

I ett dokument kallat "social media guidelines" finns de riktlinjer för kampanjen som Jonas Jonasson har fått som underlag, och som Resumé har fått ta del av. Där framgår att Jonas Jonasson är fri att formulera sig såsom han vill i inläggen. Underlaget visar dock upp exempel på hur inläggen kan se ut och att hashtags som #MittEuropa #EUinmyregion gärna får användas.

Ingenstans i instruktionerna framgår det dock att Jonas Jonasson måste uppge att det handlar om ett reklamsamarbete. Det har fått succéförfattaren att reagera.

– Min första tanke när jag nåddes av mejlet från Bizkit Havas var att de uppmuntrade mig till att begå brott mot marknadsföringslagen. Och att det borde vara ett brott i sig, säger Jonas Jonasson till Resumé.

– Jag är förvisso bästsäljarförfattare, men har alltid hållit en låg profil. Att kalla mig "kändis" vore att ta i. Att de ändå når hela vägen till mig med en önskan om att jag mot betalning ska tycka det de vill att jag ska tycka, får mig att undra hur många andra kända och okända de redan nått ut till. Vart är samhället på väg om vi inte längre ens vet om den som tycker något tycker just det eller bara har betalt för att tycka det?, fortsätter han.

Åsa Edgren på Bizkit Havas är den som har kontaktat Jonas Jonasson via hans agent om reklamsamarbetet. Hon säger till Resumé att det kampanjunderlag Jonas Jonasson har fått skickat till sig har EU-kommissionen som avsändare och att det endast är en första kontakt med syfte att ta reda på om författaren är intresse av ett samarbete. I ett nästa steg menar hon att Bizkit Havas skulle försäkra sig om att det står i inläggen att det handlar om ett betalt samarbete.

– Vi har skrivit i mejlet att om Jonas vill vara med på detta så ska han naturligtvis skriva sina egna inlägg och för oss har det varit självklart att det ska framgå att det är ett samarbete. Vi ber att få se inläggen innan de publiceras för att bland annat säkra att inläggen är märkta så att det framgår att det är ett samarbete, säger Åsa Edgren. 

Men är det inte viktigt att det framgår redan i den första kontakten att betalda inlägg måste reklammärkas – särskilt när det gäller en person som inte är van vid att göra den här typen av samarbeten?
– Om det har varit oklart här att inläggen måste reklammärkas ska vi absolut förtydliga det redan i det första utskicket.

Jonas Jonasson menar dock att det inte spelar någon roll att Bizkit Havas i ett nästa steg skulle se till att inläggen annonsmärktes.

– De har ju ändå fått mig att tro att vi skulle begå ett brott mot marknadsföringslagen. All information står ju i underlaget jag fått – utom att jag var tvungen att annonsmärka.



Dela sidan: