Dela sidan:

Reklambyrån Kärnhuset minskade sitt resultat under det brutna räkenskapsåret september 17/augusti 18. Vinsten landar på 217 000 kronor, att jämföra med 1,1 miljoner föregående år. Även omsättningen minskar, från 24,5 miljoner till 20 miljoner. Byråintäkten uppgick till 14,7 miljoner kronor.

Under året var man cirka 15 anställda och de största kunderna var Fonus-koncernen, Vimla (Telenor) och Arla.

I januari i år tillträdde Cecilia Meller som ny vd. Hon tillträdde tjänsten direkt efter ett års föräldraledighet och kom dessförinnan från en roll som övergripande ansvarig för kundrelationer på numera nedlagda Edelman Deportivo. På Kärnhuset har hon uppdraget att leda ett förändringsarbete för byrån som handlar om att förvalta den strategiska kärnaffären och samtidigt stärka byråns kreativa och förtjänade spets. 

LÄS MER: "We Are More tar större plats på byråkartan – och räds inte lågkonjunkturen"

– Året som stängde 2018 handlade till stor del om fler och stärkta kundrelationer, både befintliga och nya, där framför allt investeringar i nya kunder påverkade resultatet. Det ledde också till flera nya samarbeten, bland andra MTR, Mimer, GodEl och Svenska Kyrkan som vi jobbar mycket med idag, säger Cecilia Meller till Resumé. 

En annan aspekt som påverkat resultatet är att Kärnhuset under förra och delar av det här året omvandlat ett av sina tidigare kommunikationsprojekt – Trainbrain – till ett eget bolag som idag står på helt egna ben.

– Kanske ett av de bästa bevisen för vad riktigt bra kommunikation kan åstadkomma och hur kreativitet och innovation faktiskt skapar affär, fortsätter Cecilia Meller.

Vad är viktigast för att ni ska stärka er framöver?
– Som byrå är det vår uppgift att hela tiden fortsätta mäta och visa hur det vi gör skapar verklig effekt, vilket kommer vara avgörande för både oss och branschen på lång sikt. Förutom det finns det inget viktigare än den brain power som finns hos våra medarbetare och kunder.   

Trots försvagade siffror ser Cecilia Meller ljust på 2019:

– Förra räkenskapsåret har byggt förutsättningarna för det här året. Med de kunder och de medarbetare vi har idag kan vi både behålla vår strategiska tyngd och samtidigt satsa ännu mer på kreativitet med förtjänad kärna och effekten av detta, vilket också är en av anledningarna till att jag kom ombord i januari. Det här året ser dessutom ut att ge ett av våra bästa resultat hittills, vilket känns lovande inför allt kul vi planerar framåt.



Dela sidan: