Dela sidan:

Det tveklöst hetaste ämnet under årets Almedalsvecka var hållbarhet, vilket gjorde att intresset för cirkulär ekonomi kanske var större än någonsin. Almedalsgarderoben, som lånar ut kläder till den som till exempel ska hålla tal eller vara med i panelsamtal, tilldelades det nyinstiftade priset Hållbarast i Almedalen

LÄS MER: "Resumé testar: Almedalsgarderoben – cirkulera eller cirkulär ekonomi?"

En av de få influencers som var på plats under politikerveckan var Margaux Dietz. Hon har utmärkt sig inom influencer-världen genom att ge sig in på temat politik, exempelvis genom det egna konceptet "Partitempen" där hon inför valet intervjuade samtliga partiledare för riksdagspartierna. 

Under årets Almedalsvecka fick hon i uppdrag av marknadsplatsen Tradera att demonstrera vad cirkulär ekonomoni innebär i praktiken. I en vlogg på Youtube träffar Margaux Dietz politiska makthavare och diskuterar vad cirkulär ekonomi innebär för dem. Som en del i aktiviteten skänker politikerna prylar som sedan ska auktioneras ut på Tradera till förmån för Naturskyddsföreningen.

Annie Lööf (C) donerar exempelvis den mörka klänningen hon bar på alla affischer i samband med valet förra året, medan Ulf Kristersson (M) donerar sina joggingskor. 

– Det är mitt andra år i Almedalen och redan i fjol upplevde jag att mycket av det på agendan bara når människorna på plats, som ofta är högt uppsatta politiker eller näringslivschefer. Jag vill demokratisera det som diskuteras under politikerveckan och involvera mina följare i debatten. Därför har jag valt att möta tunga makthavare som med konkreta exempel förklarar vad cirkulär ekonomi innebär i praktiken, bland annat att saker och ting kan få ett nytt liv hos någon annan, säger Margaux Dietz i ett pressmeddelande.  

Konceptet är framtaget av Redgert Comms.

– Vi på Tradera vill främja handeln med second hand och öka svenskarnas grad av återbruk, därför är frågan kring cirkulär ekonomi så viktig för oss. Detta är vårt bidrag till hållbarhetsdebatten under Almedalen och Margaux är en viktig Tradera- ambassadör med en fot ut mot ut mot framtidens konsumenter och den andra  land Sveriges tyngsta politiker, kommenterar Chantal Olsson, brand manager på Tradera.



Dela sidan: