Dela sidan:

Vi kommunikatörer, kreatörer och byråer ser och är i högsta grad medvetna om klimatkrisen.

För en dryg månad sedan uppmanade det globala nätverket Extinction Rebellion (XR) PR, reklam och kommunikationsbyråer att "erkänna att vi befinner oss i en klimatmässig och ekologiskt nödläge och agera därefter". Här i Resumé skrev Communicators for the Future ett liknande upprop.

Vi är helt överens med både XR och CFF om detta. Eftersom kommunikation och reklam påverkar samhälle och ekonomi, så finns det ingen möjlighet för oss som kommunikationsmakare att vara neutrala. Vårt val står mellan att antingen inspirera till och verka för en förändring eller att, som den största delen av kommunikationsbranschen gör idag, bidra till ett bevarande av status quo och därmed den förstörelse av de mänskliga livsvillkoren som alltjämt fortsätter.

LÄS MER: "Dags för reklambranschen att göra revolution"

Här skulle vi egentligen kunnat avsluta den här texten, med ett löfte om att endast använda vår förmåga att berätta historier och att övertyga för att åstadkomma en hållbar utveckling.

Men för oss räcker det inte med ett löfte. Vår bransch har undgått granskning i högre utsträckning än andra branscher. Dessutom är det ju en bransch av professionella kommunikatörer som förmodligen skulle kunna skaka av sig eventuell kritik.

Därför lovar vi alla att innan detta års slut offentliggöra våra "klimatkonflikter". Vi kommer att publicera var sin rapport där vi uppdelat på bransch redovisar var våra intäkter kommer ifrån, inklusive intäkter från fossilbranscher och andra koldioxidintensiva kunder.

De enskilda kreatörer som har skrivit under kommer helt enkelt inte att arbeta med fossila bränslekunder, oavsett vilken byrå vi arbetar på.

Vi vet att många av våra kollegor och vänner i reklam och kommunikationsbranscherna är ytterst oroliga för klimatkrisen. Precis som alla andra. Vi är också medvetna om att många byråer ännu inte är redo för att offentliggöra vad de tjänar på att hjälpa fossilbranschen, det är både alltför tidigt och för kontroversiellt.

LÄS MER: "Designers strejkar för klimatet – uppmanar branschen till gemensam instats"

Vi är dock övertygade om att vi inte kan verka för att lösa klimatutmaningen om vi samtidigt hjälper till att upprätthålla en fossilekonomi genom att hjälpa den att marknadsföra sig.

Detta offentliggörande är givetvis bara ett första steg som i förlängningen bör leda till avslutade samarbeten med alla typer av uppdragsgivare som inte verkar för en snabb omställning av hela samhället. Kommunikationsbyråer måste precis som alla andra anpassa sina verksamheter till klimatvetenskapen.

Tack XR och CFF för nudgen!

Futerra
Martin Kann Group
Sustainable Studio
Greenhouse PR
Barley Communications
Question and Retain
L & Co
Forster
Leap
Good Agency
Studio Republic
Good Collection
Creative Concern
Don't Cry Wolf
Praytell
Republic of Everyone



Dela sidan: