Dela sidan:

Reklambyrån Futurnitures omsättning landar i 2018 års bokslut på 49 miljoner kronor, att jämföra med 60 miljoner året dessförinnan. Samtidigt minskade vinsten från 5,6 miljoner under 2017 till 4,4 miljoner under 2018. Byråintäkten uppgick till 33 miljoner kronor. Byrån hade under året 39 anställda. 

I förvaltningsberättelsen framgår att Futurniture under 2018 slöt kollektivavtal med DIK, vilket har inneburit förändringar i personalkostnaderna. Där står även att fastighetsmarknaden påverkar flera av byråns kunder, vilket innebär att bolagets ledning börjat förbereda sig för en lägre efterfrågan under 2019.

Futurniture har bland annat uppmärksammats för flera projekt för storkunden IKEA, nu senast "Sovlinjen". På kundlistan finns även Linköpings universitet, Riksbyggen och Nobelstiftelsen.

I maj kunde Resumé berätta att IKEA ser över sina svenska byråsamarbeten, inklusive Futurniture. Att det skulle vara aktuellt att gå ut i pitch dementerades dock av möbeljättens tillförordnade marknadschef Tina Kardum Funnemark.  

Resumé har sökt Futurnitures vd Jakob Lind för en kommentar. 



Dela sidan: