Dela sidan:

Produktionsbolaget FLX, som grundades av Felix Herngren 2007, är idag ett av de mest tongivande i den svenska film- tv- och reklambranschen. Under 2018 fortsatte de senaste årens positiva utveckling. Det senaste bokslutet visar att koncernens moderbolag Stockholm Showrunners AB ökade omsättningen från 146 miljoner kronor till hela 261 miljoner, samtidigt som vinsten ökade från 14 miljoner till 19 miljoner.

FLX TV, som bland annat ligger bakom Netflix första svenska originalserie "Störst av allt", såg en stark ökning under året. Omsättningen landade på 123 miljoner att jämföra med 110 miljoner föregående år, medan vinsten ökade från 10 miljoner till 14 miljoner.

Samtidigt lyckades FLX 2.0, som står för reklamfilmsproduktionen, dubblera omsättningen: från 16 miljoner under 2017 för att landa på 31 miljoner 2018. Vinsten förbättrades från blygsamma 22 000 kronor till 1,2 miljoner.

– Tillväxten drevs främst av vår satsning på drama och långfilm med titlar som "Störst av allt", "Fartblinda", Solsidan-filmen och kommande "Jönssonligan". Även reklam och branded content hade ett starkt år med ett bra tillflöde av nya kunder, skriver Pontus Edgren, FLX:s vd och delägare, i ett sms till Resumé.

LÄS MER: "Daniel Hallberg till FLX"

FLX lockade under 2018 flera tunga profiler, från byråsidan bland annat Johan Holmström och Tove Eriksen Hillblom, tidigare copywriters på Forsman & Bodenfors. Dessutom anslöt regissörer som Alexandra Dahlström och Molly Nutley, samt producentveteranen Anna Anthony till en roll som kreativ chef. 

Under året producerade FLX reklamfilmer för bland annat DN, Head & Shoulders, Hammarby Fotboll och Giving People.

Så sent som i maj i år såldes FLX till SF Studios. FLX kommer dock att fortsätta verka som ett oberoende produktionsbolag under eget varumärke i den nya ägarkonstellationen. 

– Vi fortsätter att se positivt på utvecklingen framåt även om de tillväxtsiffror som vi sett senaste åren inte är realistiskt att förvänta sig på mellan eller lång sikt. Vi ser ytterligare möjligheter framåt med en stabilt hög efterfrågan på scripted tv och vår fortsatta ambition är att vara kvalitetsledande i Skandinavien på de plattformar vi verkar, det vill säga inom scripted tv, non scripted tv, långfilm, reklam och branded content, fortsätter Pontus Edgren. 



Dela sidan: