Dela sidan:

Sportnutritionbolaget Maurten används officiellt av några av världens främsta uthållighetsidrottare, som Mo Farah, Eliud Kipchoge, Mary Keitany och Jan Frodeno. Men enligt Maurten är det ännu fler som använder sportdrycken inofficiellt, atleter sponsrade av någon av de större varumärkena i samma kategori.

Den nya produktserien, som är framtagen tillsammans med Åkestam Holst, saknar därför helt loggor eller något som avslöjar vem innehållet kommer från. I övrigt är det exakt samma produkter. Företaget förväntar sig inte att vanliga konsumenter kommer köpa Unofficial-serien, men är övertygade om att de nya produkterna har en marknad.

Även lanseringen av Maurten Unofficial följer inkognitospåret, med filmer gjorda tillsammans med Madja Amin och produktionsbolaget HALAL. Dock skiljer sig filmerna från det klassiska upplägget i sportgenren då samtliga medverkande idrottsstjärnor har blivit helt anonymiserade.

– De flesta märken skulle kanske bli besvikna över att deras produkt inte får all den exponering som är möjlig, men det är inte vi. Det viktigaste för oss är atleterna, vi sätter alltid dem först. Att leda det i bevis och skapa verkligt värde för dem i en enda handling är exakt hur vi vill kommunicera vårt varumärke och våra värderingar. Och då vi vet att det finns en verklig efterfrågan blir det här mer än bara en smart reklamkampanj, säger Philip Ahlqwist, head of brand på Maurten, i ett pressmeddelande. 

MAURTEN UNOFFICIAL from Maurten on Vimeo.

Arbetsgrupp:

Uppdragsgivare: Maurten
Philip Ahlqwist – head of brand
Herman Reuterswärd – head of communication
Juan Repetto – head of sales and distribution

Reklambyrå: Åkestam Holst NoA
Hugo Wallmo & Andreas Karlsson – art directors
Petter Nylind & Noah Bramme – copywriters
Magnus Jakobsson – creative director
Leila Widgren – producent
Nicole van Rooij – projektledare
Agneta Oppenheim – produktionsledare 

Produktionsbolag: HALAL
Madja Amin – regissör
Francine van der Lee – producent



Dela sidan: