Dela sidan:

Efter att i en lång artikelserie granskat influencers och reklammärkningar har Resumé Insikt kunnat konstatera att smygreklamen flödar i sociala medier och att det saknas tydlig praxis för annonsmärkning. Granskningen har väckt en debatt om vem som ska ta ansvar i frågan, när varken media, myndigheter eller självregleringar tycks hänga med i utvecklingen.

Daniel Redgert, vd på Redgert Comms, sade på Resumés scen i Almedalen att han skulle vilja se en en större politisk inblandning, vilket han menar skulle ha potential att skapa en större ordning på influencer marketing-marknaden.

– Jag vet inte exakt hur det bör se ut, men kanske borde det inrättas en sociala medier-minister. Det skulle behövas någon som jobbar enbart med de här frågorna, med tanke på hur pass mycket branschen växer, och idag faller de lite mellan stolarna. Jag tror dessutom att vi kommer se allt mer framöver hur politiska budskap paketeras i någon form av härligt häng med influencers, sade han till Resumé.

Att det finns en risk att sociala medier-frågorna faller mellan stolarna har att göra med att de spänner över flera politikområden och därmed flera ministrar. Både digitaliseringsministern, justitieministern och kulturministern har under åren engagerat sig i frågor rörande de sociala plattformsjättarna, roller som idag innehas av Anders Ygeman (S), Morgan Johansson (S) och Amanda Lind (MP).

LÄS MER: "Vi anmälde 14 influencers till RO – fällningarna skakar om branschen"

Det här är inte första gången frågan om att inrätta en sociala medier-minister har varit uppe för debatt. Jimmy Jakobsson, vd och grundare på influencer-bolaget Ingager, argumenterade i en debattartikel i Aftonbladet förra hösten för att Sverige behöver en minister med ansvar för de sociala plattformarna då allt fler mänskliga aktiviteter och interaktioner flyttar över till dessa.

"Sociala medier är idag en så central arena i svensk vardag och samhällsliv att en sociala medier-minister är lika naturlig som en för stadsbyggnad eller landsbygd", skrev han bland annat.

Enligt Jimmy Jakobsson skulle Sveriges sociala medier-minister ansvara för frågor kopplade till medborgarnas närvaro och samhällsdiskursen i sociala medier, bland annat vad gäller näthat. Ministern skulle även ha ansvar över att förmå Sverige att ta tillvara mognad och kunnande inom sociala medier, så att industrin blir en spjutspets inom svenskt tillväxtskapande. Slutligen skulle ministern i fråga ansvara för den bild av Sverige som sprids internationellt genom de sociala plattformarna.

Men finns det en opinion för en sociala medier-minister i branschen? Resumé vände sig till en rad branschpersoner för svar.

Margaux Dietz, en av Sveriges ledande influencers, är positivt inställd till förslaget.

– Med tanke på att det är där nästa generation faktiskt är så borde det finnas en sociala medier minister. Vikten av att regeringen bör förstå och vara involverad i hur man kommunicerar med den här generationen är viktigt. Att de förstår både möjligheterna och farorna, säger hon till Resumé.

Lika inblandade som politikerna är i traditionell media bör de vara i influencer marketing, menar hon.

– Att ständigt försöka förstå hur vårt samhälle förändras och lära sig av det för att veta hur man därefter ska använda sig av det. I och med vårt samhälles ständiga förändring måste vi vara lyhörda och våga satsa på andra saker som också för samhället framåt.

Även Natalie Tideström Heidmark, vd på influencer-bolaget United Screens, ser inrättandet av en sociala medier-minister som en möjlig väg att gå.

– Men idag tycker jag att det viktigaste är att vi som aktörer på marknaden ska enas kring vilka branschstandarder som ska följas. Långsiktigt sett så ser jag absolut en möjlig minister för att driva de viktiga frågor som gäller för medborgarna och deras internetnärvaro i stort.

Sam Foroozesh, vd på influencer marketing-bolaget Cure, anser att fler av Sveriges befintliga ministrar bör ha sociala medier och influencers på sin agenda i större utsträckning än idag. Han upplever att det generellt råder en stor okunskap kring influencer marketing vilket bör hanteras från politiskt håll då branschen fortsatt växer explosionsartat.

– Helt klart behövs väsentlig politisk inblandning när en bransch sysselsätter tiotusentals människor och påverkar miljontals, som influencer-branschen gör i dag. I synnerhet när politiker flitigt använder detta i sin egen marknadsföring.

Influencern Michaela Forni är något av en veteran i branschen med 15 års bloggande bakom sig.

– Det kan absolut behövas en sociala medier-minister men jag för snarare tankarna till det generella klimatet på sociala medier och vad som händer i den digitala världen – hot, mobbning, anonyma kritiker och den totala avsaknaden av källkritik, säger hon.

– Det känns som något jag hade velat att en sociala medier-minister jobbade med snarare än kontrollen av hur influencers arbetar med reklam. Den aspekten är också viktig, men jag tycker att klimatet i sociala medier är det som är prio att prata om.

LÄS MER: "Sociala medier-expterna om RO:s fällning: ' Skapar en hög osäkerhet'"

Andra är mer tveksamt inställda till tanken på större politisk inblandning.

– Vi måste givetvis akta oss för ett system som bygger på politisk inblandning i det innehåll som publiceras. Det gäller alla fria media, sociala kanaler inkluderat, säger Anna Hammerlid, vd på Splay One Sverige.

– Däremot finns det ett behov av tydliga regler och lagar som på ett dynamiskt sätt hänger med i de snabba förändringar som sker i landskapet där kommunikation och teknik möts. Där tycker jag att det utöver den diskussion som redan förs inom branschen kring kommersiella budskap, annonsmärkning och influencer marketing, även finns utrymme för ett större samtal kring det publicistiska ansvaret, fortsätter hon.

Deeped Strandh, digital planner och sociala medier-strateg på JMWGolin samt krönikör i Resumé Insikt, anser att förslaget om att instifta en specifik minister som ska ha hand om de sociala medierna är märkligt. Enligt honom skulle det fortsätta klassificeringen av sociala medier som något speciellt, som en företeelse som inte har med övrig marknadsföring att göra.

– Det handlar snarare om att göra hela marknadsföringsbranschen liksom både lagstiftare och andra medvetna om att influencer marketing och sociala medier är en viktig del av marknadsföring – kanske en av de viktigaste. Att börja avkräva lagstiftarna lagar för influencer marketing och sociala medier specifikt är dumt – och tror att det bygger på att man inte förstår vad en minister riktigt gör – eftersom det är mycket bättre om vi i branschen kan se till att göra rätt, följa de lagar som finns, säger han.

Enligt Deeped Strandh består problemen på influencer marketing-marknaden av två delar: för det första ett underskott av bra och tillgängliggjord information från både tillsynsmyndigheter, juridisk expertis inom branschen.

– RO (Reklamombudsmannen, reds. anm.) verkar ju blivit lite tagna på sängen av Resumés granskning, andra myndigheter har under åren mest ryckt på axlarna åt saker som sker i sociala medier. Om man varit lite mer vaken och proaktiv kunde vi redan i dag ha klar information om vad som gäller och inte.

För det andra saknas intresse och kunskap från influencers och reklam- och pr-branschen.

– Det har funnits en liten "jaja det gör ju inte så mycket" från både influencers och bransch när det kommer till både sociala medier och influencer marketing. Jag minns exempelvis när det började, i samband med bloggboomen, hur vissa företag uttryckligen begärde av dåtidens influencers att de inte skulle skriva att de fått produkterna. Det som nu behövs är kunskap och att man exekverar på den kunskapen från branschens sida: helt enkelt – gör rätt, säger Deeped Strandh.

LÄS MER: Smygreklamen splittrar politikerna – men SD och MP vill vidta åtgärder

Frågan om regleringen av influencers gäller inte endast problemet med smygreklam. När en känd dansk sociala medier-profil i dagarna publicerade ett självmordsbrev på sitt Instagramkonto med över 336 000 följare väcktes reaktioner i den danska regeringen.

Landets barn- och undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil säger till BBC att regeringen vill att influencers ska omfattas av de pressetiska reglerna och att de precis som traditionella medier ska kunna ställas till svars för det de publicerar.

– När du når ett visst antal människor via dina kanaler ska du ha samma ansvar som om du var en redaktionell medarbetare på en dagstidning eller annat traditionell media, säger hon.



Dela sidan: