Dela sidan:

Hösten 2017 valde Kajsa Dahlberg Gardiner att efter hela 30 år lämna McDonalds, där hon haft en uppsjö olika roller inom pr, kommunikation, marknadsföring och digital utveckling. Hennes nya arbetsplats blev Volvo Cars och uppdraget att accelerera biljättens digitala utveckling. 

LÄS MER: "Jobbade sig upp från kassan på McDonalds – nu ska hon förnya Volvo"

Nu står det klart att Kajsa Dahlberg Gardiner tar ett kliv upp inom Volvo till rollen som head of marketing communication EMEA. Det innebär att hon kommer ansvara för all marknadskommunikation i regionerna Europa, Afrika och Mellanöstern. 

– Det känns otroligt spännande! Jag har ju varit drygt 1,5 år på Volvo Cars nu, då jag arbetat med digitala leveranser för Care by Volvo. Det har givit mig en bra grundförståelse för det här fantastiska bolaget, säger Kajsa Dahlberg Gardiner i ett mail till Resumé. 

Hon beskriver hur hennes uppdrag kommer se ut: 

– I en regional roll handlar det mycket om att hjälpa marknaderna nå sin fulla potential genom att dels använda globala ramverk, verktyg och varumärkeskampanjer, men samtidigt hålla kvar det som är unikt för varje marknad för att nå just deras kunder.

Kan du berätta något om vad du vill göra med Volvos varumärke på den här nivån?
– Volvo Cars genomgår en större, global transformation inom marketing och communications, för att se över hur vi på bästa sätt skapar ett modernt globalt team som använder data, ny teknik och nya arbetssätt för att driva varumärket och försäljningen framåt. Jag blir en del av teamet som som arbetar med och realiserar transformationen inom EMEA och tillsammans med marknaderna.

Vad kommer bli den största utmaningen i den utvecklingen?
– Volvo Cars är stort och många människor berörs när man genomför den här typen av förändringar. Det viktigaste blir att få med sig alla på resan, att människor känner sig delaktiga och får bidra med sin specialistkompetens, så att det verkligen är baserat på fakta från de som kan detaljerna. Alla i teamet är oerhört viktiga byggstenar, och endast tillsammans – och utan hierarkier – kan man lyckas med förändring.

Vad tar du med dig från din tidigare roll och arbetet med Volvos digitaliseringsresa?
– Hur viktiga alla medarbetare är för att man lyckas. Och en sak är tydligare än något annat för mig efter den här tiden på Volvo Cars, och det är att vi har alldeles fantastiska och kompetenta människor här som genuint vill vara med och bidra till förändring. 



Dela sidan: