Dela sidan:

Det var i samband med att två betydande nätverkskunder valde att centralisera stora delar av McCann Stockholms uppdrag till europeisk central nivå som byrån tvingades till en omorganisation.

– Fem i tolv 2018 valde Subway att gå från en lokal strategi till en central. Egentligen är det inget dramatiskt i sig, så ser det ut för flera av McCanns kunder. Men jag skulle ljuga om jag hävdade att det inte finns nackdelar i det här för oss, det kom dåligt utifrån det momentum vi hade, sa Johan Östlund, vd på McCann, till Resumé i våras.

Då berättade han också att medarbetare skulle få lämna byrån, men inte hur många. Nu står det alltså klart att det blev nio personer. Samtidigt har fyra andra börjat. Totalt är det 29 personer som jobbar inom reklamdelen.

Är det fråga om en kompetensväxling?
– Jag gillar inte det ordet riktigt. De som lämnade hade stor kompetens, men de som tillkom har en annan kompetens, säger Johan Östlund i dag.

Samtidigt lägger Johan Östlund och McCann ett framgångsrikt 2018 bakom sig. Efter många tuffa år med miljonförluster har vinden vänt och byrån visade väsentligt förbättrade siffror i fjol. I januari rapporterade Resumé om att McCann visade svarta siffror för första gången på tio år. Riktigt så bra blev dock inte siffrorna sett till rörelseresultatet rakt av, visar det sig nu när bokslutet kommit.

Omsättningen minskade något och landade på 73,9 miljoner kronor 2018 (79,6 mkr 2017). Byråintäkten ökade marginellt och landade på 55,5 mkr (55,3 mkr). Rörelseresultatet är den posten som visar allra störst förändring. Där hamnade man på minus 3,9 mkr (-21 mkr). Orsaken uppges vara omstruktureringskostnader, och att man bortsett från dem går plus.

"Omorganisationen har medfört större engångskostnader vilket belastat resultatet för året. Omstruktureringskostnaderna uppgår till 5,7 mkr och återfinns under personalkostnader. Efter vidtagna åtgärder visar McCann för första gången på flera år ett positivt resultat, exklusive engångskostnader, på 2,5 msek vilket är mycket glädjande och ger goda förutsättningar för den fortsatta driften av verksamheten", står det i bokslutet.

– Jag är väldigt stolt över förra året. När jag satt och analyserade vad vi behöver göra för att vara konkurrenskraftigare resulterade det i en jobbig period 2019. Ja, vi kommer vara mindre 2019. Men vi kommer också vara starkare och lönsammare 2019. Vi har en oerhört hektisk höst framför oss där vi kreativt har slagläge på flera olika kunder. Vi kommer att kunna få ut intressant kommunikation på marknaden under Q4. Det finns en stor energi på byrån och alla är med.

Under våren har McCann också valt att dela upp två av sina verksamheter, design och reklam, i två olika bolag. Designdelen kommer fortsättningsvis att ligga under McCann Stockholm under varumärket Scandinavian Design Group/SDG medan reklamverksamheten framgent finns i I&F Sweden, som kommer att byta namn under andra halvåret 2019. Johan Östlund är vd för reklamdelen medan Richard Bonnier-Davies ansvarar för designdelen.

Varför då?
– Det har att göra med att jag nu kan lägga ännu mer fokus på reklamverksamheten. Det finns en klar tanke med att McCanns reklamdel är loket. Där måste vi bli så pass starka att vi kan vinna och då lägger jag också all min kraft där.



Dela sidan: