Dela sidan:

Podcastindustrin fortsätter att öka för annonsörer. Siffror som tagits fram av IAB och konsultfirman PwC och presenteras av eMarketer visar att marknadsförare spenderade 479 miljoner dollar under 2018. I den takten kommer industrin att passera en miljard dollar i annonsintäkter 2021.

– Podcasts är en av de snabbast växande kategorierna inom digital audio. Varumärken ser värdet av att nå konsumenter här eftersom de inte bara lyssnar och sen försvinner – de försöker aktivt att underhålla eller engagera deras sinnen, säger Lauren Fischer, analytiker på eMarketer.

Majoriteten av de som köper annonser i poddar är retail, finans och business-to-business företag. Det visar sig dessutom att de annonser som föredras mest är de som programledaren läser upp.

Podcastlyssnarna i USA är dock fortfarande en minoritet. 76,4 miljoner människor kommer lyssna på podcasts i år, de allra flesta lyssnar på flera i veckan. Företag som Spotify och Pandora Radio har svarat med att bygga stora satsningar inom området. Acast har också arbetat hårt med att etablera sitt New York-kontor.

LÄS MER: Acast i New York: Så tränger du igenom bruset i ljudboomen



Dela sidan: