Dela sidan:

Enligt Bolagsverket inleddes konkursen av Cabomba Communication AB den tolfte juli. Detta efter att Cabomba sedan 2013 brottats med förlustresultat, undantaget 2017 då man visade svarta siffror, om än blygsamma sådana.

Soliditeten, alltså det nyckeltal som beskriver förhållandet mellan det egna kapitalet och det totala kapitalet som också beskrivs som företagets betalningsförmåga på sikt, har sjunkit markant de senaste tio åren. 2008 uppgick den till 51,5 procent. 2014 övergick den till minus och landade då på -12,8 procent. Det senast offentliga bokslutet från 2017 visar siffror som låg på -27,9 procent. Det kan jämföras med svenska tjänsteföretag som de senaste tio åren haft en genomsnittlig soliditet omkring 40 procent. I det senaste bokslutet framgår det också att Cabomba Communications hade kortfristiga skulder som uppgick till 1,2 miljoner kronor.

"Bolaget har under 2014 och 2015 upprättat kontrolbalansräkningar då mer än hälften av aktiekapitalet var förbrukat. Aktiekapitalet är fortfarande förbrukat per 2017-12-31 men styrelsen har valt att fortsätta verksamheten ändå", står det i bokslutet från 2017.

Hur kommer det sig att ni går i konkurs?
– Vi har alltid haft en liten kostym, men när vi fusionerades med en reklambyrå uppstod många kostnader som vi inte riktigt hade räknat med. Nu är det upp till juristerna att reda upp våra fordringar och skulder. Vi kanske borde ha tagit det här beslutet redan för ett eller två år sedan, men man fortsätter av nostalgiska skäl, säger Håkan Olofsson.

Så sent som i höstas gick Cabomba ihop med Trout & Partners för att satsa på den nordiska marknaden. Det samarbetet fortsätter, om än i ny form.

– Visst är det tråkigt att lägga ner. Men vi kommer att fortsätta i ny form. Trout & Partners finns ju kvar och vi är en del av det nätverket så vi fortsätter på konsultnivå. Det handlar främst om att jobba med nordiska uppdrag.

Håkan Olofsson menar att ingen kund eller kundförändring har varit bidragande till konkursen. Under åren har Cabomba jobbat med varumärken som Hitta.se, SIA glass, Keolis, Veidekke, Samhall och SVT.

– Vi har främst jobbat mycket med varumärken inom media och telekom, men det senaste året har det blivit mycket hållbarhetsfrågor. Och intresset för det är fortfarande jättestort. Alla strävar efter hållbarhet men ingen vet hur de ska vara hållbara och på vilket sätt.

Vad har ni gjort för att vända på de röda siffrorna?
– Vi har renodlat och tagit bort det som är rena kostnader, sagt upp hyresavtal med mera. Inom den här branschen är ju den ideala organisationen uppbyggd som filmproduktionsbolag: med en liten kärna och många frilansar. Det är absolut en trend. Förr var det svårt att hitta bra frilansare men i dag finns det många. Jag tror att både byråbranschen och kunderna i många fall får tänka om när det kommer till hur de hittills organiserat sig.

Hur många drabbar det här?
– Det drabbar alla involverade. Som sagt, först måste vi reda ut våra fordringar och skulder innan vi har en klar bild över konsekvenserna. Det finns ingen som tjänar på en konkurs, men förhoppningsvis kan vi minimera skadorna.

Cabombas ursprung kommer från byrån Red Card. Red Card startades av WPP i Singapore och den första etableringen utanför Asien blev i Stockholm, där byrån startades av Lars Källgren och Håkan Olofsson i början på 2005. Men det dröjde inte länge förrän grundarna köpte loss byrån från Ogilvy, vilket skedde hösten 2006. Då bytte den namn till Cabomba, som den sedermera kom att kallas.

Hur ser du tillbaka?
– Det här är absolut det roligaste jag någonsin jobbat med, utan jämförelse. Samtidigt tycker jag inte att man ska vara nostalgisk. Det finns så många som är rädda för förändring och det nya. Men allt det är nyttigt. Det var inte bättre förr. Den gamla goda tiden ligger framför en och inte bakom en. Gillar man nostalgi är det billigare att besöka Skansen.

FAKTA // Siffror
Oms: 4,2 mkr (5,2 mkr)
Byråintäkt: 3 mkr (3,7 mkr)
Rörelseres: 71 tkr (-11 tkr)
Rörelsemarginal: 2% (0%)
Soliditet: -27,9% (-26,8%)
Anställda: 2 (3)



Dela sidan: