Dela sidan:

Det är inte jättevanligt att medier köper pr-byråer, men det hände i fallet Aller media och Narva Communications under våren i fjol. Aller Media köpte byrån Narva genom en majoritet i Narva Communications AB som i sin tur äger 100 procent av aktierna i Narva Heart Communications AB och Narva Labs Communications AB. Dessa är idag systerbolag till bland annat OTW och Make Your Mark i vad som kallas ”Ahead Group”. Köpesumman blev aldrig offentlig, men klart är att man skulle fortsätta som fristående.

Nu har Narva Communications lämnat in sitt sista bokslut under egen flagg, vilket sträcker sig över nio månader, för att sedan sammanfalla med hur moderbolaget redovisar. Eftersom det gäller nio månader är de inte helt jämförbara med föregående år.

Nettoomsättningen landade på 51,6 (75,9) miljoner kronor. Man gjorde samtidigt sin första förlust på många år med ett rörelseresultat på -7 (7,9) miljoner. Byråintäkten landade på 40,6 (61,5) miljoner.

Narva Communications ökade sin skuld till koncernföretag från 1,5 miljoner till 4,7 miljoner. Soliditeten, ett mått på byråns framtida betalningsförmåga, rasade från 21,9 till 8,1 procent. Man växte från 49 till 57 anställda under perioden vilket ökade personalkostnaderna till 38 miljoner kronor.

– Förlusten hänger ihop med att vi bytt räkenskapsår. Vi tycker inte att siffrorna är representativa eftersom de tre bästa månaderna är borta. Känslan vi har just nu i företaget är att vi växer och är väldigt lönsamma, säger Johan Molander, en av grundarna, från semestern.

Narva arbetar mycket inom sektorn healthcare och de har under året vunnit priser bland annat för sitt arbete med hållbarhets- och årsredovisningar. På kundlistan finns exempelvis ÅF, Sandvik, Bris och SAS.

Det samlade rörelseresultatet för hela Narva låg på -2,7 miljoner kronor.

FAKTA // Siffror (9 månader för 2018)
Oms: 51,6 mkr (75,9 mkr)
Byråintäkt: 40,6 mkr (61,5 mkr)
Rörelseres: -7 mkr (7,9 mkr)
Rörelsemarginal: -17 % (13%)
Anställda: 57 (49)



Dela sidan: