Dela sidan:

Omnicom, som äger byråer som BBDO, DDB, TBWA och Drum, backade med 3,6 procent till 3,8 miljarder dollar i intäkter under andra kvartalet, jämfört med 3,9 miljarder dollar under samma period 2018. Rörelseresultatet växte med 6,5 miljoner dollar, upp 1,8 procent från 370,7 miljoner dollar.

Ökningen ska bero på organisk tillväxt inom annons och sjukvård. Hälsa ökade med 8,4 procent, följt av 4,4 procent för annons och 1,9 proient inom CRM. Områden som minskar är bland annat PR.

Europamarknaden hade en organisk tillväxt på 1,5 procent. USA gick som väntat starkast med en uppgång på 3,2 procent.

Vd:n John Wren hyllar byråerna i gruppen och framför allt deras vinster i Cannes, där flera plockade hem lejon. Anledningen till att Omnicom går bra är deras engagemang för kreativitet, menar han.

– Omnicom grundades av kreatörer. Det är inte något som kan förvärvas eller säljas, säger han i en kommentar.



Dela sidan: