Dela sidan:

Enligt den amerikanska motsvarigheten till Sveriges Annonsörer, ANA, har 78 procent av deras medlemmar startat en inhousebyrå upp från 58 procent 2013. En ny studie som de har gjort tillsammans med Boston Consulting Group och Reed Smith visar att det finns oro för hur man ska fortsätta bygget, skriver Adweek.

Rapporten, där man frågat 111 varumärken, visar framför allt att varumärken har svårt att hitta talang och behålla befintlig talang och få dem att vara peppa på sina arbetsuppgifter. Detta är även något som Resumé Insikt har undersökt. Problemet ska ligga i kompensationsmodellen och att man måste ha fokus på ett specifikt varumärke, skriver Adweek. Att man inte på samma sätt blir erkänd för prestige, som sker på kreativa byråer, gör att det kan hålla talang borta.

– När varumärken väljer att endast framhäva externa byråer för de största kampanjerna, så kommer inte topptalangerna att hitta till inhouse. Varje stor talang du attraherar är mer trolig att lämna för mer spännande möjligheter, säger en av cheferna på medlemsföretagen.

Zach Canfield, tidigare Google, nu rekryterare för Goodby Silverstein & Partners, är också orolig över att man inte syns:

– Jag har träffat många människor som spenderar ett och ett halvt år på att arbeta med något hos ett stort techföretag eller internt och sedan bara försvinner. I vår karriär belönas vi för saker vi har gjort nyligen och om du inte gjorde någonting i ett och ett halvt år kan det påverka din karriär, säger han.

Hur ska man då behålla talangen? Flera av de 111 svaranden säger att för att hålla talang engagerade så försöker de ha ett närmare förhållande med sina intressenter. Detta för att få kreatörer att utmanas och jobba med längre projekt.



Dela sidan: