Dela sidan:

Clear Channel har länge pratat om sina digitala tavlor och dess möjligheter att bland annat styra efter väder och köpa utrymme via programmatiska köp.

När Platform 161 nu släpper möjligheten för annonsörer att ta kontroll över sina medieköp på digitala utomhustavlor menar man att det nya är möjligheten att köpa utan mellanhänder.

"Den stora skillnaden är förflyttningen från ett centraliserat bokningssystem, som tillgodoser köp hos en enskild publicist i ett enskilt system, till en decentraliserad marknad där annonsörer och byråer förflyttar utomhusköpen till samma ekosystem som sina övriga programmatiska medieköp", säger Carl Liverstam, managing director för norden på Platform 161, i ett mejl.

Han fortsätter:

"Clear Channel har integrerat med SSP:en Rubicon i andra länder och släppt sina köp mot externa DSP:er (som till exempel Platform 161) och jag hoppas att Clear Channel som ledande aktör inom utomhus fortsätter med den typen av initiativ".

Välgörenhetsorganisationen Bigheart var först ut i Sverige att tillsammans med Platform 161 använda tekniken på Arlanda Express tavlor. Nu arbetar bolaget med Åbro och Turkish Airlines på samma sätt.

– Just nu är det väldigt nytt för många, men det kommer nog inte dröja länge innan programmatiska utomhusköp är en given marknadsföringsmetod, säger Carl Liverstam i pressmeddelandet om nyheten.



Dela sidan: