Dela sidan:

Vad gör du i sommar?
– Jag tillbringar hela sommaren i Sverige. Jag har i princip tröttnat på att resa. Redan vid 17 års ålder hade jag varit i nästan samtliga världsdelar och besökt fler länder än de flesta svenskar på den tiden. Vid 47 års ålder behöver jag i princip en ny planet för att upptäcka något nytt rent geografiskt, möjligen Antarktis eller vissa delar av Afrika, Ryssland och Kina. Men det får vänta. Det kanske kan låta förmätet för vissa, men det är snarare ett resultat av total leda. Man kan tröttna på att resa precis på samma sätt som man kan tröttna på till exempel badminton. Det kan vara lika exotiskt att befinna sig i en liten svensk by som med en uråldrig stam någonstans i Amazonas. Åtminstone ur ett socialantropologiskt perspektiv.

SE: Magnus Jakobsson: "Om jag skulle bygga en kultur, så skulle jag se till att bygga en hård arbetskultur"

Vad läser du i hängmattan?
– Jag hade planerat att läsa Michel Houllebecqs nya roman, Serotonin, men den fanns endast utgiven på franska, det vill säga språket jag är allra sämst på. En svensk och engelsk version kommer först i höst. Får se vad jag läser istället. Jag har läst stora mängder i mitt liv, men på senare år tycker jag att skönlitterär läsning främst frustrerar mig. Anledningen äratt jag lever i den eventuella villfarelsen att jag kan skriva bättre själv. En sorts litterär hybris, eller åtminstone läsningsförlamande missunnsamhet.

Vad lyssnar du på?
– Jag lyssnar en hel del på intressanta personers tankar genom olika poddar. Främst moderna filosofer och diverse framtidsprofeter. Jag har även börjat intressera mig för politiska tal, så lyssnar på en hel del klassiska tal också. Och på mina döttrars teorier om ditt och datt, förstås.

LÄS MER: Magnus Jakobsson lämnar Åkestam Holst

Hur mycket hänger du med i vad som händer i kommunikationsbranschen under sommaren?
– Som vanligt händer det väldigt lite i den svenska kommunikationsbranschen, och om något händer har det oftast redan hänt någon annanstans i världen. Men jag hänger förstås ändå alltid med i vad som händer inom ramarna för den så kallade ”branschen”. Även om jag istället vill vara med och skapa det som kan bli framtidens kreativa kommunikationsbransch, som kommer vara något helt annat än den vi har åsikter om idag. Genuin kreativ och strategisk talang är den magiska juice som kommer att överleva branschens förväntade och delvis redan pågående stålbad.

Vad ser du mest fram emot i höst?
– Jag ser fram emot att utmana mig själv igen. Jag har precis hoppat av en topp-position som få andra hade hoppat av i min sits. Men det är som det är med sånt där. Man måste ge sig själv en rejäl smäll ibland. Trycka på omstart. Annars blir man bara en gyllene trofé på någons vägg eller en ledsen clown. Att livet är kort är verkligen mer än en kliché. Men vad som än händer kommer vi alla dö som grisar, som den fantastiska popartisten Jonas Lundqvist sjunger. Trevlig sommar!



Dela sidan: