Dela sidan:

Rapporten ”Putting the human first in the future home” är framtagen av Accentures digitala hub och publicerades tidigare i våras. När Accenture nu bryter ut siffrorna per land visar det sig att svenska konsumenter känner viss oro inför ny teknik i hemmet. I det smarta hemmet kan det ingå exempelvis uppkopplade kylskåp och lampor, röststyrning med mera. 6000 har tillfrågats från 13 länder.

74 procent av de svenska konsumenterna anser att tekniken har förenklat deras liv, som till exempel att beställa mat från nätet, medan 40 procent anser att tekniken framkallar lathet. Fyra av tio (38 procent) anser att tekniken kan vara påträngande.

– Tekniken får inte förta känslan av bekvämlighet och avslappning som de flesta svenskar känner i sina hem. Det finns en möjlighet att utveckla starka framtida erbjudanden för det moderna smarta hemmet som får människor att känna sig mer uppkopplade mot omvärlden, säger Sofia Pörner, Group Director och Studio Lead på Fjord i Sverige.

I övrigt beskriver Accenture hur hälften av svenskarna i åldrarna 18-34 år oroar sig över att de har blivit alltför beroende av teknik. Samtidigt visar det sig att de över 65 år, till skillnad från de yngre, är mest positiv och har störst förtroende för tekniken. En grupp som kanske många teknikföretag förbisett.

Sedan tidigare har även Sifo, på uppdrag av Fastighetsbyrån, gjort en studie som visar svenskarnas skepticism till det smarta hemmet.



Dela sidan: