Dela sidan:

Anna Bager inledde sin resa på IAB för nio år sedan då hon tillträdde som chef för mobilannonsering i den amerikanska branschorganisationen med huvudkontor i New York. 2014 utsågs hon till chef för mobil och video och 2017 blev hon vd.

Arbetet har lönat sig. Nu tar svenskan över som vd för utomhusbolagens branschorganisation OAAA. Här ersätter hon Nancy Fletcher – som haft rollen ända sedan 1991. Anna Bager har valts ut efter en sex månader lång rekryteringsrunda där flera av vd:arna från några av de största utomhusbolagen har ingått, skriver Adweek. Detta innefattar bolag som exempelvis JcDecaux och Clear Channel.

Utomhus fortsätter att ta mark i USA. Enligt Adweek har OOH-intäkterna ökat med drygt fyra procent under de senaste nio åren, medan intäkterna för samtliga traditionella medier sjunkit.

– Digitalt och OOH har många likheter. Annonsörer är intresserade av plattformen, och alla pratar om den just nu. Utomhus slipper undan några av utmaningarna som det digitala har för tillfället: det är mycket mer brand safe, du kan inte skippa reklamen, eller stänga av den, säger Anna Bager till Adweek.

Anna Bager hoppas nu kunna ha en fortsatt tät dialog med sin gamla arbetsgivare IAB.

– Jag hoppas att vi kan arbeta med andra branschorganisationer och IAB för att öka förståelsen för plattformen och förbättra standardiseringen så att det blir enklare att köpa och sälja.



Dela sidan: