Dela sidan:

Bonniers byrånätverk Real Agency Group bildades 2018 och innehåller idag sammanlagt sex byråer i Sverige, Norge, Finland och Storbritannien med runt 350 anställda. Bland dessa ingår Spoon-gruppen och OhMy. Även det krisade KIT, som tyckat upp sitt bolag i teknik och media, har flyttat ihop med resten av byrågruppen. Ambitionen med att starta gruppen är att växa internationellt med Norden som bas.

Nu presenterar Spoons vd och Real Agency Groups koncernchef Anders Ribba siffror för 2018. Omsättningen ökade till 322 (258) miljoner kronor. Byråintäkten landade på 228 (182) miljoner och rörelseresultatet ökade med 38 procent till 18 (13) miljoner.

Bolaget Spoon Publishings bokslut är ännu inte inlämnat. Här ingår sex olika bolag, vilket innebär att det blir stökigt, menar Anders Ribba. Oh My har däremot inkommit. Här ligger omsättningen på 75 (73) miljoner kronor. Rörelseresultatet sjönk till 4 (5) miljoner. Antalet anställda minskade också från 76 till 72 stycken.

Den del i byrågruppen som växer snabbast är Trickle. Trickle är en contentdistributör som grundades 2017. I sitt första inlämnade bokslut omsatte man fem miljoner och gjorde ett rörelseresultat på 743 000 kronor.

– Effektiv distribution av content är väldigt efterfrågat just nu och Trickles erbjudande ligger rätt i marknaden. Det jobbar 12 i dagsläget men fler på väg in. RAG växer främst i kombination av de olika delarnas kompetenser, säger Anders Ribba till Resumé.

Är ett mål nu att köpa fler byråer?
– Det är inte alls omöjligt.

Under våren 2019 har byrågruppen lanserat områden som StoryCo, Spoon MarketingTech och Spoon Inhouse. Bland kunderna finns ABB, SOS Alarm och Volvo Trucks.

Real Agency Group bestod 2018 av följande bolag: Spoon-gruppen (Spoon Sthlm, Gbg, Malmö, Helsingfors, Oslo, London), OhMy-gruppen (OhMy Sthlm, OhMy Piteå, OhMy Halmstad, OhMy Oslo, Trickle, The Domain Was Taken) samt Infunnel.



Dela sidan: