Dela sidan:

2016 var ett tungt år för byrån A World Beneath, som då gjorde sitt första minusresultat på 11 år. Under 2017 återhämtade man sig efter att ha minskat sin personalstyrka med fyra – och i fjol såg man återigen en ökning i resultat.

Nettoomsättningen minskade till 28,9 (29,4) miljoner kronor och byråintäkten till 16,2 (17,1) miljoner. Rörelseresultatet ökade till 810 000 (116 000) kronor. Vinstmarginalen landade på 5 (1) procent.

Personalkostnaderna minskade till följd av att man gått ner med tre tjänster från 11,6 till 10 miljoner kronor. I januari 2018 drog man dessutom in en storkund i form av japanska Uniqlo, som då öppnade i Sverige.

– Omsättningen är konstant sedan tidigare så vi är nöjda med 2018. Det har tillkommit en del nya kunder, där Uniqlo är den största. Just den lanseringen har vi arbetat mycket med under året, säger vd:n Jimmy Johansson till Resumé.

I övrigt har det varit lite stökigt på vd-posten hos AWB. Jonas Konstantinov fick lämna AW efter bara ett år som vd 2017. Nu söker man återigen en ny vd eftersom Jimmy Johansson blivit erbjuden en roll som styrelseordförnade.

– Vi träffar kandidater just nu och hoppas få en ny vd på plats under hösten.

Hur ska AWB utvecklas och vad ser du mest fram emot?
– Framför allt vd-rekryteringen blir spännande och viktig. Vi har ju två affärsben, dels jobbar vi med globala större kunder och dels lokala bolag. Båda affärerna ska växa. Men vi har ingen ambition om att dubbla, utan vi ska behålla storleken på byrån som den är idag.

På övriga kundlistan finns bland andra Nike, Casall, Levis och Dr Martens.

FAKTA // Siffror
Oms: 28,9 mkr (29,4 mkr)
Byråintäkt: 16,2 mkr (17,1 mkr)
Rörelseres: 810 tkr (116 tkr)
Rörelsemarginal: 5 % (1 %)
Anställda: 16 (19)



Dela sidan: