Dela sidan:

Fjolåret var intensivt för reklambyrån Nosy vars förändringar nu speglar sig i en minskad tillväxt. Bland annat har man efter analys tagit fram en ny strategi och organisationsstruktur. Man bytte även namn från tidigare Klirr Stockholm och investerade i ny personal, bland annat en filmproducent. Dessutom tillträdde byråchefen Mirja Kais som vd.

Omsättningen sjönk till 39,1 (47,9) miljoner kronor. Byråintäkten landade på 29,9 (32,4) och rörelseresultatet skrevs till 552 000 (2,6 mkr) kronor. Vinstmarginalen sjönk till 2 (8) procent. Under våren rekryterades bland annat Janna Norberg som senior ad. Man gick under året från 32 till 29 anställda. Detta att jämföra med 2014, då man var 73 personer på byrån, efter en fusion med Cloud Agency.

Man har nu satt upp en treårig handelsplan.

”Vi har under året arbetat fram en ny treårig handlingsplan med tydliga mål och med ett flertal aktiviteter som ska genomföras under året. Vi ser ett skifte i vår kund portfolio vilket påverkat årets resultat. Samtidigt så känner vi av en stark positivism kulturmässigt och vi ser att vårt erbjudande och organisation tas väl emot i rekryteringsprocesser och i nykundssammanhang. Vi ser fram emot 2019 med fortsatt planerad förstärkning av nya roller och kompetens samt ett tydligt fokus på nyförsäljning där vi har en organisation mer förberedd inför marknadens behov”, skriver byrån i årsredovisningen.

FAKTA // Siffror
Oms: 39,1 mkr (47,9 mkr)
Byråintäkt: 29,9 mkr (32,4 mkr)
Rörelseres: 552 tkr (2,6 mkr)
Rörelsemarginal: 2 % (8 %)
Anställda: 29 (32)



Dela sidan: