Dela sidan:

Umeå-baserade Victor Hillebjörk står på en rastplats i Rumänien när Resumé får kontakt. Han har precis varit i Transylvanien för att hämta sitt hus – en fyra meter hög husvagn där han snart ska sätta in inredning och skyltar.

– Jag har fått övningsköra, det är ju som en lastbil. Men jag börjar vänja mig. Jag åker snart igenom Ungern, säger han.

Han är på väg tillbaka till Umeå för ett par veckors semester innan det stora äventyret drar igång. Victor Hillebjörks mål är att besöka samtliga länder i Europa under ett år, hitta de mest kreativa människorna, bjuda in dem till det mobila huset och filma deras tankar. Han kallar initiativet för ”The Tiny Tour” och allt kommer kunna ses på Youtube.

Varför gör du det här?
– Jag har jobbat med kreativa saker i hela mitt liv. Det är djupt rotat i oss alla tror jag, lusten att vilja skapa, och något jag har tänkt mycket på de senaste åren. Vi behöver en ny norm i samhället kring kreativitet. Det är så lätt att vara en passiv konsument och att bli serverad idag. Ta sociala medier som exempel. Du sitter bara och scrollar och de triggar vårt belöningssystem. Vi mår inte bra av för mycket sånt. Utan som alla evolutionärt utvecklade saker mår vi bra av när vi får utlopp för vår kreativitet, säger han och fortsätter: 

– Det kan vara att fixa i trädgården eller att välja en ny kombination av kläder på morgonen. Vad som helst. Jag vill ge människor verktygen att vilja utforska.

Victor Hillebjörk själv har en bakgrund som reklamare och har arbetat inom marknadsföring. 2006, 19 år gammal, startade han byrån Glad Reklam som drevs under sex år. Han har även varit marknadschef för startupen Sportswik och initiativtagare till festivalen U x U, som dock sedermera gick i konkurs. Men han vill inte kalla sig själv för entreprenör. 

– Jag är rätt ointresserad av det kommersiella och den ekonomiska biten, du ser ju att festivalen gick i konkurs (skratt). Företagandet för mig är mer som en form för att kunna förverkliga idéer.

Hur länge har du förberett dig för resan?
– Idén föddes för ungefär ett år sen, men jag började arbeta på allvar med det här från midsommar tidigare i sommar när jag sa upp mig från mitt vanliga jobb.

Vad vill du hitta för typ av kreativa människor på din resa?
– Det viktigaste är mångfald. I kommunikationsvärlden finns ju extremt många kreativa – de har nästan claimat begreppet. När man pratar om kreativitet så handlar det om kreatörer. Men det finns mycket mer än så.

Detta, säger, Victor Hillebjörk, syns i en av de första intervjuerna han har gjort, men som ännu inte har publicerats.

– Jag pratar då med en kvinna från Spanien som heter Moon Ribas och ser sig själv som ”cyborg”. Det kan översättas en del människa och en del maskin. Hon använder olika sätt för att utveckla sina sinnen. Cyborgism är en rörelse som är up and coming. Jag hoppas även på att träffa exempelvis forskare och neurologer som kan ge svar kring kreativitet ur ett teoretiskt perspektiv. Även konstnärer och musiker eller andra som på sina sätt gör något kreativt.

Har du någon sponsor?
– Jag har ett samarbete med de som har byggt huset och får det därför väldigt billigt. Sedan har jag fått spons på kamerorna. Jag har dessutom ett uppdrag med mig där jag ska göra trendspaningar inom kreativitet och utveckling av platser, på uppdrag av ett fastighetsbolag.

Victor Hillebjörk, med en bakgrund på festivalscenen, hoppas också kunna använda huset som en monter på vägen genom Europa.

– Kanske samarbeta med varumärken, göra huset till en pop up-shop eller food truck. Jag har en servicelucka på huset så det kan fungera.

Hur många videor är målet att publicera under det här året?
– Förhoppningsvis en video i veckan. Vi får se om tempot hålls.

Och hur marknadsför du dig?
– Förhoppningsvis genom att hitta en del kända personer som i sig har en publik. Men självklart också helt okända människor. Original med noll intresse av att synas och höras. Jag vill smyga igång det här och önskar leverera bättre innehåll än att det blir hajpat och sen bortglömt. Förhoppningsvis blir det så intressanta berättelser att det sprider sig självt.

Vem inspireras du själv av inom kreativitet? 
– Ofta blir jag inspirerad av de som använder sin kreativitet utan att vara medvetna om det. Till exempel en kvinna jag träffade häromdagen som hjälpte mig att sätta fast en lös sladd på huset med hjälp av sin hårsnodd. Sånt blir jag upprymd och glad av, sen går man vidare och gör något nytt av den energin.

För loggan har Victor Hillebjörk anlitat designern Håkan Gustafson, som äger designstudion Studio with Sweden och har arbetat på Bruce Mau i Kanada, vilket du redan nu kan se i den första filmen som publicerats på Youtube.

De två första intervjuerna som kommer publiceras på Youtube-kontot är med Moon Ribas och North Kingdoms kreativa chef David Eriksson. Turnédatumen presenteras här och Victor Hillebjörk söker nu med ljus och lykta efter fler intressanta människor.

FAKTA/Victor Hillebjörk
Ålder: 33
Familj: Blivande pappa :)
Uppväxt: Väldigt präglad av DIY-kulturen inom punk- och hardcore-scenen i Umeå på 90-talet. Och av föräldrar som alltid uppmuntrat mig att utforska livet och inte vara rädd för att testa nya saker.
Bor: I ett mobilt hus i ett år.
Utbildning: Knappt gymnasial (utbildningssystemet i Sverige behöver också en ny norm
kring kreativitet tycker jag!).
Karriär i korthet: Brokig.
Hobbys: Meditation, lek och äventyr.
Tittar på: Just nu är det mycket YouTube, Simone Giertz är storfavorit.
Lyssnar på: Cleo i P3 hela tiden nu när jag kör hem mitt nya hus på hjul.
Läser: För lite skönlitteratur, men just nu är jag trollbunden av Amanda Svenssons "Ett
system så magnifikt att det bländar". 
Medievanor: Just nu är jag besatt av Sam Harris, så jag konsumerar allt av honom jag
kan komma över. Tror världen skulle bli en bättre plats om fler människor lyssnade på
hans podcast Making Sense.
Bästa egenskap: Outtröttligt nyfiken.
Sämsta egenskap: Outtröttligt rastlös.
Oanad talang: Outtröttlig, men okej, det var kanske inte var så oanat då.



Dela sidan: