Dela sidan:

Sommaren 2019 har hittills sett flera av Sveriges mäktigaste marknadschefer byta arbetsgivare. I inledningen av sommaren aviserades att ICA:s marknadsdirektör Gunilla Asker efter bara ett år på posten skulle gå vidare i karriären och häromveckan meddelade Anne Gro Gulla på Telia att hon skulle söka nya utmaningar.

Nu blir Dersim Sylwan nästa mäktiga marknadschef att byta arbetsplats när han växlar Kindred Group mot Leovegas, det rapporterar Nyhetsbyrån Siren. På Leovegas får han rollen som chief marketing officer och ansvarar för samtliga av bolagets marknader, utöver det tar han även plats i Leovegas ledningsgrupp.

Dersim Sylwan kom till Kindred Group, med varumärken som Unibet och Maria Casino, för sex år sedan och hade innan dess bland annat jobbat på Svenska Spel. Kindred Group var 2018 Sveriges näst största annonsör med en mediebudget på en miljard kronor. Förra året hade Leovegas en mediebudget i Sverige på cirka 320 miljoner konor.

Sedan årsskiftet, då den nya spellagstiftningen trädde i kraft, har Dersim Sylwan varit en stark röst i debatten kring hur branschens marknadsföring ska utvecklas. I en längre intervju med Resumé från tidigare i år uttryckte han en önskan om mer samarbete från spelbolagen för att påverka sektorns negativa rykte.

– Jag tycker att branschen har varit väldigt duktig på att kasta skit på varandra. Det är inte lösningen. Jag tycker personligen att en del av den kasinoreklam som var under förra året inte driver gillande. Genom den ökade skatten och hårdare regler så är min förhoppning att inträdesbarriären blir högre och att marknaden konsolideras med färre aktörer som resultat, det skulle gynna kunderna i slutändan med bara de seriösaste aktörerna på marknaden, berättade han då.

Resumé söker Dersim Sylwan.



Dela sidan: