Dela sidan:

Det är kan vara svårt att förstå sig på vad det är som avgör huruvida följare kommer attraheras till dig och dina kanaler eller inte. Men sanningen är att Instagram är för många varumärken den primära marknadsföringskanalen att synas på för både organisk och betald synlighet.

Så varför misslyckas många varumärken i Sverige med att skapa engagemang och tillväxt i sina sociala kanaler?

Låt oss spola tillbaka klockan

I 2016 annonserade Instagram att de skulle prioritera upp innehåll i användares feeds enligt "tillfällen du bryr dig om". Där och då förändrades Instagram - innehåll visas i flödet på relevans (och inte i kronologisk ordning).

I början av 2019 gick de ut i detalj med hur de byggt om appen:


Summa summarum handlar allt om engagemang.

En analys av de mest engagerande och största kontona på Instagram (som hör till varumärken) gjordes och jag gick på djupet i att förstå hur de arbetade.

Här är åtta tips på hur du kan skapa sund, organisk, långsiktig tillväxt på Instagram:

1. Plattformsanpassat innehåll

Innehåll som är naturligt och relevant för plattformen i fråga engagerar mest. Mat, bebisar, djur, naturnära foton och starka färger genererar ofta en like. Glöm de kommersiella produktbilderna såvida de inte kommer med en väldigt intressant story.

2. Engagerade dig med följarna i DM:s

Instagram-appen känner av all aktivitet. Gilla-markeringar, när du kommenterar på andras innehåll och även skriver DM (direktmeddelanden) till andra konton. Får du svar eller frågor i DM är det positivt: två konton interagerar och man stiger i ranking.

De som engagerar sig med ditt innehåll bör du då och då skriva till även privat. Ha dialog med kunderna och överraska gärna. Framförallt måste du svara på allt som kommer in, även om det är en dialog i den privata inkorgen.

3. Rörligt och live fungerar alltid

Ha en kontinuerlig strategi för innehåll i er Instagram Story. Sätt en strategi och följ den i minst tre månader och utvärdera sedan. Kontinuitet premieras stort av appen. Samarbetar du med influencers, se till att de skickar in allt Stories-material till dig så du kan re-posta det över tid.

Tänk på att inte vara perfekt och skippa det kommersiella när det gäller Stories. Visa hellre amatörfilmat behind the scenes-material från kontoret eller foton och videor kunder tagit. Länka även ofta till er webb (kräver 10,000+ följare) och ha alltid med utm-spårning på länkarna & retargeting-pixel på plats. Börja samla in data och agera därefter.

4. Få användarna att spendera mycket tid på inläggen

Tid som spenderas vid innehåll mäts av Instagram, likaså om följarna klickar på "Läs mer"-knappen (kommer upp automatiskt om texten är längre). Därför fungerar one liners som caption ofta sämre än längre inlägg där du nyttjar utrymmet till att berätta en historia (i räckviddssyfte). Spenderar en följare många sekunder på inlägget tolkas det som att det är av högre kvalité och då får det större spridning.

Allting blir intressant, även för varumärken inom mindre engagerande vertikaler, om du gör det intressant (kanske även med glimten i ögat).

5. Spendera mer tid på andra konton som har hög kvalité

Mycket följare och andra konton som har högt engagemang är konton man bör engagera sig med, skriva till och gilla bilder hos än konton med färre följare.

Interaktioner med stora konton ökar din scoring och den organiska räckvidden ökar.

6. Uppmana till interaktion och nämn följare i dina inlägg

På Instagram bör du, helt enligt konstens alla regler, be om interaktioner. Ställ öppna frågor till följarna och tagga dem. Skäms inte! Använd de inbyggda modulerna i Stories: taggning, frågesporter, låt följarna ställa frågor ofta. Gör allt för att få följarna att spendera tid och interagera med ditt varumärke och konto. Använd humor i den mån du kan. Våga göra fel kommer leda till att du snabbare hittar rätt strategi och typ av innehåll som triggar din publik.

7. Samarbeta med influencers

Om du inte har en stor content-budget eller tid att skapa innehåll kan du använda influencers som din contentbyrå. De älskar att skapa innehåll som du sedan kan planera ut under längre perioder. Här spelar storleken på influencers inte stor roll, eftersom det är innehållet som är prio 1. Tänk på att alltid omnämna deras kanaler så alla vinner på det.

8. Publicera då dina följare är aktiva och aldrig annars

När du publicerar inlägg och Stories gör stor skillnad på hur de kommer flyga. Anslut ditt konto till Business och sätt tydliga riktlinjer internt för när ni ska publicera Instagram- och IG Stories-klipp. Lägg absolut inte ut inlägg på fel tid på dygnet - detta kan på sikt ge motsatt effekt. Rätt tid på dygnet är de tider dina följare är aktiva, vilket du kan se i Instagram-appen.

Slutord

Skapa en content- och Instagram-strategi (på engelska kallat ett "blueprint") med tydliga riktlinjer om hur ni på företaget ska jobba med kommunikation i era sociala medier. Denna bör uppdateras varje kvartal och innehålla riktlinjer, hur man ska arbeta, hur innehållet skall vara utformat visuellt och i textform med tydliga mål och en modell för att följa upp på de målen.

En halvtidsavstämning mitt i kvartalet är att rekommendera för att se om strategin behöver finslipas ytterligare längs vägen. Om någon som arbetar i sociala medier-teamet slutar ska nästa person lätt kunna fånga upp där den tidigare slutade via er strategi.



Dela sidan: