Dela sidan:

Way Out West har i flera år varit en festival som organiserats och paketerats kring hållbarhet. Sponsorerna har också bidragit till utvecklingen. Absolut vill inte vara sämre och ett sätt att minska påverkan på miljön är genom att se över förpackningarna.
Varumärket har inlett ett samarbete med den danska tech startupen ecoXpac som är ägt av pappersföretaget Billerud Korsnäs och plastförpackningsproducenten Alpla för att ta fram en flaska gjord av papper.

– Vårt gedigna hållbarhetsengagemang är något som vi i allra högsta grad har gemensamt med Way Out West, vilket gör festivalen till den perfekta platsen för att lansera projektet. Sverige är den första marknaden där konsumenter får uppleva Absoluts nya förpackning, och att det är just Way Out West's besökare som får göra det känns helt rätt, säger Pia Hägglöf, senior brand manager Absolut i ett pressmeddelande.

Absoluts "NedbrytningsBAR" kommer varje dag att servera 50 stycken Absolut Mixt i den nya flaskan. Flaskan är ett första steg mot att uppdatera deras ikoniska förpackningsdesign. Under festivalen kommer Absolut även att samarbeta med papperskonstnären Hamilton Svensson, som dagligen kommer att vika origami vid baren.

– Vi har precis påbörjat vår resa mot en pappersflaska gjord i 100% biobaserat material och i nuläget är vi endast i prototypstadiet med en 3D-formad flaska i papper som har en tunn barriär av plast. Målet på sikt är att även denna del ska bli helt biobaserad. Vi vet att det är en bit kvar men detta är ett steg vi måste ta för att komplettera vår förpackningsportfölj, säger Louise Werner, Director Future of Packaging, The Absolut Company.



Dela sidan: