Dela sidan:

Den 13 sekunder långa reklamfilmen publicerades på Zaras svenska hemsida och visar en kvinna iförd en vadlång kjol och ett armlöst, v-ringat linne. Linnet visar kvinnans bara axlar och armar. Enligt anmälaren är kvinnan i reklamfilmen "extremt smal" och eftersom företaget har många unga konsumenter har företaget ett socialt ansvar att visa unga personer i marknadsföringen "med en annan livsstil än självsvält".

I sitt yttrande skriver Zara att kvinnan i reklamfilmen, som är en erkänd fransk fotomodell, är frisk och i god form. Annonsören skriver också att de kräver att alla modeller som de anlitar är dokumenterat friska. Zara understryker också att modellen gjort sig känd för sitt ledarskap och arbete med att främja jämställdhet.


Reklamombudsmannens Opinionsnämnden (RO) bedömer dock i enighet med Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) att reklamfilmen inte uppfyller kraven på på socialt ansvarstagande.

"Enligt nämnden ger kvinnan i reklamen intryck av att vara mycket smal, särskilt hennes armar ser ut attvara mycket smala och hennes nyckelben och bröstkorg framträder tydligt under huden. Nämnden finner att helhetsintrycket, med hänsyn till klädsel,uttryck och poser, gör att kvinnan framställs som extremt smal. Eftersom avbildandet av extremt smala kroppar i reklam bidrar till ett ideal som ärskadligt att sträva efter, finner nämnden att annonsören genom den aktuella framställningen inte tar ett socialt och yrkesmässigt ansvar", skriver RO i sitt beslut. 

Så sent som i september 2018 fälldes Zaras för reklambilder på hemsidan på grund av att modellen ansågs för smal. 



Dela sidan: