Dela sidan:

I november förra året rapporterade Resumé om hur The Brand Union tvingats göra nedskärningar sedan sammanlagda rörelseförluster på 8,6 miljoner kronor under 2016 och 2017. Under 2018 ser siffrorna betydligt bättre ut med en vinstökning på 6,4 miljoner kronor till 4,8 MKR (EBIT). Även lönsamheten ökade med 16 procent till 29 miljoner kronor (25 MKR) medan byråintäkten ligger kvar på 20 miljoner kronor. 

Brand Unions vd Jonas Andersson nämner flera faktorer till att bolaget gör en turnaround. Dels har man ökat intäkterna genom att öka intäkterna på befintliga och nya kunder. Under hösten rullar bolag ut fyra nya varumärkesidentiteter för nya uppdragsgivare.

Byrån har också anställt en ny creative director i Linus Östberg som anslöt från Nord DDB för ett år sedan. Under fjolåret ändrade byrån personalstrategi genom att lägga ut all produktion och bara ha vad Jonas Andersson benämner som "high value people" som anställda.

– I dagsläget jobbar vi bara med stark kommunikativ design och personer som kan hjälpa oss att komma dit.

Medeltalet anställda i bokslutet för 2018 låg på 10 personer, men vd:n berättar att man därefter har återanställt och är i dag 14 anställda plus fyra fasta frilansare.

En annan viktig förändring för Brand Union är att det ökade samarbetet med reklambyrån Ingo. I höst flyttar de svenska WPP-byråerna in på en ny adress där integrationen mellan Ingo och Brand Union kommer att fördjupas. Därtill har byråerna skapat en gemensam strategiavdelning ledd av Simon Stefanson

– Det har gett båda byråerna en helt annan strategisk kapacitet och är en vinstmaskin i sig, säger Jonas Andersson och fortsätter:

– Jag tror att marknaden vill ha starkare strategiska erbjudanden i dag, men också lösningar som kopplar i varandra när kunderna är mer slimmade i dag än för några år sedan.

 



Dela sidan: